چه کاری می توانید انجام دهید تا پارک ملی گلستان خود را از تخریب توسط رسانه های اجتماعی نجات دهید؟

 

دریاچه قو یکی از جاهای دیدنی روستاهای زیبای اطراف رامسر است که در جواهر ده و با توسعه یک برکه کوچک ایجاد شده است. در میان جاذبه ها و مکان های گردشگری شهرستان گرگان که تابحال معرفی کردیم، یکی از باصفاترین آن ها که می توانید به آن سر بزنید و یک سفر مملو از تجربه را داشته باشید، آبشار نومل است! این روستا به دلیل آب و هوای مناسب و فرهنگ و آداب و رسوم جالب و زیبای مردم بومی آنجا به یکی از جاذبهها گردشگری زیبا در استان مازندران تبدیل شده. دیمو، روستایی است ازروستاهای چالوس از توابع بخش کلاردشت که در استان مازندران واقع شده است. این روستای در ۳ کیلومتری دستک واقع شده است که محل فروش ماهی به قیمت مناسب است .ضمنا تا خود روستا جاده آسفالت است، ولی از روستا تا دریا حدود یک کیلومتر جاده خاکی است. اهالی این منطقه از این آب در کارهای گوناگونی همانند کشاورزی و مزارع پرورش ماهی استفاده می کنند و همین امر موجب شده است تا این منطقه بسیار سرسبز و زیبا شود و همچنین از آلودگی ها مبرا باشد. ماهی قزلآلای خالدار قرمز یکی از گونههای تحت حفاظت این ناحیه است. مسیر رسیدن به این قله از نظر کوهنوردان جز مسیرهای سخت است، با این حال از چشم اندازهای زیبایی نیز برخوردار است. همانطور که در بازار سنتی گرگان، یعنی بازار نعلبندان در حال گشت و گذار هستید، چشمتان به مسجدی زیبا و قدیمی که از جنس آجر ساخته شده است، میافتد. با این حال ممکن است دوست داشته باشید تا در ویلا اقامت کنید. ۲۷۷ سال پیش در زمان پادشاهی نادرشاه افشار مردمان چمخاله از کرمانشاه برای جنگیدن و دور بودن اکراد نسبت به همدیگر به سمت شمال حرکت داده شدند و به سرزمین باتلاقی و خالی از سکنه و بسیار خوش آب و هوایی رسیدند که بعدها بنام چمخاله معروف شد.

تا یکی دو سال پیش آبشار ویسادار، از مناطق بکر شمال ایران بود. ابشار ویسادار در فضای جنگلی و با درختان سر به فلک کشیدهای قرار گرفته و پیک نیک در کنار آبشار ویسادار، بهترین فرصت برای لذت بردن از طبیعت فوق العاده جنگلهای گیلان است. اطراف آبشار و حاشیه مناطق جنگلی محل مناسبی برای یک پیک نیک دوستانه و خانوادگی است. پیک نیک و کمپینگ یکی دیگر از جذابیتهای این منطقه هستند. از آنجایی که در سالهای گذشته، رفت و آمد به این منطقه زیاد شده، اطرافش کلبههایی هست که چای، قلیان و تقلات یا چیزهایی مثل عسل طبیعی میفروشند. حتما عسل طبیعی این منطقه را امتحان کنید. این جاده ممکن است به معروفی اسالم خلخال نباشد اما از نظر طبیعت زیبا و دیدنی چیزی کم ندارد. دریاچه قو هم از جاهای دیدنی جواهرده است که با آلاچیقها و قایقهایش آماده پذیرایی از مهمانان است. در صورتی که از بندر ترکمن قصد سفر به این پارک را دارید، پیشنهاد میکنیم از شهر گرگان به سمت منطقهی ناهارخوران حرکت کنید؛ بنابراین میتوانید در ناهارخوران اقامت کنید و در یک سفر یک روزه، پس از گشت و گذار در این منطقه به پارک ملی گلستان نیز سر بزنید. آبشار آسیابگا در منطقه ارده و رودخانه شفارود که پرآب ترین رودخانه تالش است، دهکده وسکه با ۴ هزار سال قدمت، بنای اسپیه مزگت (با قدمتی هزار ساله)، دهستان ییلاقی ارده و ساحلی دینا چال در کنار پل آجری شفارود و آرامگاه شرفشاه دولابی (از عرفای بزرگ گیلان). دهستان فیلبند در طول فصلهای مختلف سال شرایط آب و هوایی متنوعی را تجربه میکند. قایق سواری در مناطق در نظر گرفته شده که دارای ناجیان غریق خاص خودشان هستند. همانطور که گفتیم، فیلبند یکی از جاهای دیدنی مازندران بوده و مسیر دسترسی به این روستا از طریق جاده هراز امکان پذیر است.

از هر مسیری بهسمت آبشار و جنگل ویسادار بروید، از کنار جاذبه های برجستهای عبور خواهید کرد که با برنامهریزی مناسب میتوانید از آنها دیدن کنید. از طایفه های بزرگ چمخاله می توان به رستم پور یا رستمی ، پاشاپور ، فرضی پور ، زاغی ، میرزاجانی یا مهراب پور ، سلیمی نژاد ، نجفی ، بهزادی ، فغانی ، مسلمی ، رحیمی ، اسفندیاری اشاره کرد که پسوندهایی چون جلالوند ، دهکایی و چمخاله دارند. اطراف آبشار ویسادار را جلگهها و جنگل های سرسبز گیلان پوشاندهاند و ییلاقهای ماسال و کیاره از برجستهترین جاذبه های اطراف این آبشار به شمار میروند.آبشار ویسادار در میانه جنگل و در مسیر رودخانه «لمیر» قرار دارد و فاصله کوتاهی تا روستای «اوویار» دارد. وقتی به پره رسیدید تنها 16 کیلومتر با آبشار فاصله دارد. و با ادامه راه به پره سر برسید. صدای پرندگان و شر شر آب و نور خورشید که از لابه لای درختان انبوه خود را به زمین میرساند، جلوهای است که در کمتر منطقهای یافت میشود، پس اگر به دنبال دیدن این زیباییها هستید، هنگام سفر به غرب گیلان آبشار ویسادار را در پره سر رضوانشهر از یاد نبرید. از جاذبههای دیگر اینجا، درختهای قدیمیاند که ریشههایشان از دل زمین بیرون زده و روی زمین پیدا هستند.

جادهای که به این آبشار میرسد پوشیده از درختهای سربه فلک کشیده است و کوهی سرسبز آن را پوشانده. این ساحل با امکانات و وسایل هیجان برانگیز خود ، بتنهای میتواند شما را به مدت چند روز در چمخاله سرگرم کند بنحویکه هیچ گذر زمان را در اثر استفاده از این امکانات مهیج ، احساس نکنید و برای مدتی از تمام مشکلات و معظلات زندگی شهرنشینی به دور باشید. اگر به سمت منطقه مازیچال بروید از همان ابتدای مسیر کلاردشت به مازیچال با جنگل زیبایی که انبوهی از درختان بلوط را در خود جای داده است مواجه خواهید شد که خبر از شروع زیبایی های مازیچال می دهد. اگر بخواهید میتوانید رشت هم بروید و چرخی در شهر و بازار رشت بزنید. اگر از تهران قصد سفر به این آبشار را دارید، میتوانید قبل از رشت در جاده قزوین-رشت وارد مسیر فومن به سراوان بشوید. چادگان یکی از شهرستان های خوش آب و هوای استان اصفهان است که به بهشت گم شده اصفهان شهرت دارد. لذت قدم زدن در میان طبیعت بی نظیر پارک جنگلی هزار پله رامسر، نفس کشیدن در هوای سالم و گوش سپردن به صدای آواز پرندهها ما را وارد دنیایی میکند که بی شباهت به بهشت نیست! در نگاه اول این دشت را میتوان به بهشت روی زمین تشبیه کرد.

Free photo full shot skater jumping with board آبشار ویسادار کمی پایینتر از سطح زمین قرار گرفته و چنانچه بخواهیم به بالایش برسیم هم به کمک پله امکانش هست. مسیر دسترسی به دالخانی از خروجی شرق شهر رامسر آغاز و پس از طی هفت کیلومتر در مسیر آسفالته رامسر به تنکابن به سهراهی جنت رودبار میرسد که مسیر دست راستی به سمت روستای لیماکده و بعداز ان گرسماسر میرسد و مسیر مستقیم ان به روستاهایی مانند جنت رودبار -ایزکی - دراز زمین و… میل گنبد که بلندترین برج آجری جهان است جزو بناهای تاریخی مربوط به سدهی چهارم هجری است. این ساحل یکی از مجهزترین و کمخطرترین سواحل کشور عزیزمان ایران بحساب میاید که دارای امکانات تفریحی بسیار زیادی است . » باید بگوییم که این یک کلمه تالشی است. جنگل گیسوم یکی از این انتخابهای خوب است. بسیاری به داخل حوضچه آبشار میرند تا تنی به آب بزنند و از آببازی لذت ببرند. برای کمپ زدن در پارک جنگلی سیسنگان و ورود با ماشین به داخل آن باید هزینه پرداخت کرد. این آبشار بسیار زیبا در میانه جادهای جنگلی و بسیار زیبا واقع شده و برای رسیدن به این آبشار باید در چنگل کمی پیادهروی کرد. آبشار ویسادار یکی از خاصترین آبشارهای ایران و در واقع سومین آبشار مرتفع در گیلان است.

اما از آنجایی که تابستان های این منطقه آب و هوایی گرم و شرجی دارد، کمتر گردشگری تابستان را برای سفر به دریاچه توشن انتخاب می کند. سرسبزی مناطق اطراف در بهار و تابستان به شما میکند تا از این آبشار بیشترین لذت را ببرید. پل ورسک از زیباترین و مشهورترین پلهای تاریخی ایران و از شاهکارهای مهندسی کشور محسوب میشود که هدف از ساخت آن، تردد قطار بهسمت شمال کشور بوده است. اینطور معروف است که ویسادار بعد از آبشارهای لاتون و چالدشت، با حدود ۱۵ متر ارتفاع، سومین آبشار بلند گیلان است. ویسادار (که در گویش تالشی به معنای سایه درخت بید است) در بخش پره سر از توابع شهرستان رضوانشهر و در جوار شهر تالش واقع شدهاست. آبشار دیگری با نام آبشار اوویار در پایینتر از آبشار ویسادار واقع شده و یکی دیگر از جاذبههای طبیعی این منطقه به حساب میآید. جاده آسیایی که از داخل پارک ملی گلستان می گذرد، همانند دیوار چین موجب تکه تکه شدن نخستین پارک ملی ایران شده و تهدیدی علیه ذخایر طبیعی و گنجینه های کمیاب جانوری آن شده است. این آبشار در مسیر دریا شدن، گودالی بزرگ و به شکل نیم دایره ایجاد کرده است؛ تابش نور از دهانهی گودال به داخل آن و شنیدن پژواک صدای آب، صحنههایی نفسگیر تداعی میکند که از تماشای آن سیر نمیشوید. این جنگل فاصله زیادی با آبشار ویسادار ندارد و یکی از رویاییترین جنگلهای ایران است که مستقیم به ساحل دریای خرر ختم میشود. همچنین میتوانید از امکانات قایق سواری هم بهره بگیرید و لذت تماشای مناظر را از مرکز دریاچه تجربه نمایید. و بعد از پونل مسیر اردجان را در پیش بگیرید. ما باید در میان هموطنانمان این نکته را ترویج کنیم که داشتن فرهنگی متفاوت نشانهای دال بر برتری یا فروتری هیچ فرهنگی نیست، چرا که هر فرهنگ برخواسته از عقلانیتِ خاصِ شکل گرفته در بستر همان قوم و تبار است و حتی میتوان به صراحت گفت نمیتوان با هیچ معیار عقلانی برتری یا فروتری فرهنگی را اثبات نمود.

این قلعه عظیم که در نزدیکی روستایی زیبا به نام رودخان قرار دارد بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدر آلات قرار گرفته و به همین دلیل طبیعت اطراف آن زیبا و جذاب است. در پاییز مناظر جنگل اطراف آبشار ویسادار بینظیر میشوند و پابهپای لذت از زیباییهای آبشار ویسادار از قدم زدن در محیط جنگلی نیز میتوانید بهره ببرید. جنگل اطراف آبشار ویسادار نیز بهدلیل تراکم بالای درختانش، هوای مطبوعی دارد و برای قدم زدن بسیار مناسب است. در طول قدم زدن در جنگل و در اطراف آبشار ویسادار به مناظری منحصربهفرد میرسید. اگر به قصد خرید از برج نادری و لذت بردن از شیطان کوه و اطراف آن می خواهید لاهیجان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنید، به هیچ عنوان لذت بردن از تفریحات موجود در آن را از دست ندهید. این بازار با بافت بسیار سنتی که دارد، همانند مراکز خرید مدرن از چند طبقه تشکیل شده است. بر بلندای آبشار ویسادار صخرههایی به شکل لایه لایه وجود دارند که میتوانید بر آنها بنشینید و ساعتها به منظره شگفتانگیز پیش رویتان، که ترکیبی است شگفتانگیز از جنگل، رودخانه و جنب و جوش آبشار نگاه کنید. بعد از انقلاب سال 1357 نام این طلای سبز استان گلستان به پارک ملی گلستان تغییر پیدا کرد و سازمان حفاظت محیطزیست وظیفه نگهداری و حفظ آن را بر عهده گرفت. این روستا در دهستان کوهستان (چالوس) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بودهاست.

آبشار لوه از جاذبههای طبیعی و از مقاصد طبیعتگردی گالیکش به شمار میرود که در ۲۰ کیلومتری آن و در پنج کیلومتری جاده اصلی گلستان-مشهد، در کنار روستایی به همین نام قرار دارد. طبیعت زیبا، صدای ریزش آب، آب و هوای معتدل و مطبوع و منظرهای از ترکیب جنگل و جوش و خروش آب این آبشار را به یکی از بهترین مقاصد تورهای طبیعتگردی بدل کرده است. دریاچه سقالکسار و سد معروف آن یکی از دیدنی های رشت است که هر ساله مسافران ایرانی و خارجی فراوانی برای دیدن این جاذبه و دیگر جاذبه های رشت به این شهر سفر میکنند. همچنین اگر بخواهید کباب، که جزو سنتهای ما ایرانیها در طبیعت است را درست کنید، به مدد آلاچیقها و زمینهای صاف برخی از نقاط اینجا، امکانش فراهم است. ۶- استفاده از مصالح بومی مانند چوب، خشت، سنگهای طبیعی و… در اطراف شهر تالش نیز جاذبههای تاریخی و طبیعی خودنمایی میکنند. نمای بیرونی این عمارت هم به لطف حوض و درختان بلندقامتی که اطراف آن را احاطه کردهاند، دیدنی است. نوروزخوانی رامسری ها: جشن نوروزخوانی از دیگر رسم و رسومات رامسری ها است که درست زمانی که تنها 15 روز مانده به عید و سال جدید آغاز گردد، افرادی با عنوان نوروزخوانان در روستاهای این شهر به راه می افتند و شهرهای محلی خود را سر می دهند و فرا رسیدن سال جدید را مبارک می گویند. لباس سپیدی که در زمستان، طبیعت بر تن منطقه میکند، عروس فصل های سال میشود. این آبشار چهار فصل است.

نام این پارک جنگلی و ساحلش از روستایی در همان منطقه می آید. در ادامه این بخش از گردشگری نم نمک به معرفی ساحل چمخاله می پردازیم تا قبل از رفتن به این ساحل زیبا تا حدودی با آن آشنا باشید. اما الان چند سالیست که به لطف معرفی جاذبههای گردشگری توسط گروههای طبیعتگردی و حضور هرچه بیشتر آدمها در فضای مجازی، یکی از جاهای پرطرفدار و پرمسافر شمال ایران است. ویسادار در گویش محلی تالشی به معنی سایه درخت بید است و ابهت این پدیده طبیعی زمانی بیشتر میشود که از پایین به آن نگاه کنند، صدای ریزش آب از ارتفاع ۲۰ متری و نیم دایرهای که آب در دل سنگ و صخره برای رسیدن به رودخانه ایجاد میکند، منظره فوق العاده دیدنی است. عسل طبیعی در این منطقه شهرت بسیار زیادی دارد. از این قلعه که در دوران پیش از اسلام جهت اهداف نظامی و دفاعی ساخته شده بود، اکنون یک برج دیده بانی باقی مانده است که در نوع خود دیدنی است. علاوه بر این پهنه وسیع سبزهزارها، مجاورت جنگل های این منطقه با دریا، ارتفاعات، درختان زیتون و رکبات، شالیزارها پهناور، مردابهای کوچک و بزرگ که سالانه پذیرای ۱۰ الی ۱۲ میلیون پرنده مهاجر هستند ، رودخانههای خروشان، سرچشمههای آب معدنی، و تنوع بسیار بالای حیات وحش جذابیت خاصی به این استان داده است. این پارک یک جنگل نمونه و طبیعی از جنگلهای جلگهای شمال ایران است که ترکیب و تنوع گونههای درختی آن جذابیت دارد. مسیر رسیدن به این پدیدهی کم نظیر طبیعی از دل کوهها میگذرد و پر است از دالانهای درختی زیبا و خوشعطر.

هم جادهای که به این آبشار ختم میشود و هم خود آبشار ویسادر یکی از زیباترین جاذبههای طبیعی گیلان هستند و اگر اهل عکاسی هستید، میتوانید سوژههای بسیار زیبایی از طبیعت زیبای این منطقه پیدا کنید. در تمام فصول سال، چمخاله زیباییهایی برای عرضه به مسافرانش دارد؛ اما خب نیمهی دوم بهار و تابستان، ایام بهتری برای شنا هستند؛ اما تفرج و گردش، در هر ساعت و هر روزی که باشد لذتبخش خواهد بود. احمدی نژاد کماکان تا ساعت 12 شب در پاستور مشغول است. موقعیت قلعه مارکوه در شهرستان رامسر و در مسیر جاده تلاسر قرار گرفته است. شهر چاف و چمخاله بعد از شهرستان انزلی ، دومین قطب توریستی و ساحل فعال در استان گیلان است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند . منطقه خوش آب و هوایی که گاهی اختلاف دمای آن با شهر رویان به ده درجه سانتی گراد میرسد. این چشمه آب گرم با دمای ۴۲ درجه خواص درمانی زیادی دارد. دمای آب این آبشار حتی در گرمترین روزهای سال بیشتر از 10 درجه نیست و بسیار خنک و دلپذیر است. ارتفاع این آبشار 6 متر است و پهنای آن به 18 متر میرسد البته باید بگوییم در برخی از فصلهای سال که شدت جریان آب بیشتر میشود، پهنای این آبشار دوقلو هم به 20 متر میرسد. البته آبشار ویسادار تنها آبشار این رودخانه نیست. این آبشار بلندترین آبشار خزهای ایران به شمار میرود و برای رسیدن به این تکه از طبیعت باید از مسیری کوهستانی و از دل جنگل عبور کنید و شاهد مسیری رویایی باشید که هوش از سرتان میپراند.

جاهای دیدنی تالش زیادند ولی از جاهایی که نباید دیدنشان را از دست داد، یکی پارک جنگلی گیسوم است که به دریا میرسد و دیگری دریاچه سرآگاه. از مراکز سیاحتی این منطقه میتوان تالاب زیبا با پرندگان گوناگون و سواحل آرام و بکر آن را نام برد. البته باید در نظر داشت که در این فصول، جاذبههای گردشگری نسبت به فصلهای دیگر شلوغتر است؛ اما نگران گرما و خشکی هوا نباشید. البته در سفرهای خود به جواهرده رامسر حتما پای حرف محلیها بنشینید. از میان ۱۷۷ سد بزرگ در ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، ۹۵ سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زایندهرود، ساوه و ملاصدرا هماکنون کمتر از ۴۰ درصد آب ذخیره شده دارند. آبشار ویسادار ؛ با شکوه و زیبایی خیرهکننده خود، آوازه خود را از میان سایر آبشارهای گیلان به گوش مردم سرتاسر ایران رسانده است. یکی دیگر از عوامل معروفیت و زیبایی چمخاله رودخانه آن است که یکی از پرآب ترین رودهای کشور است که از وسط شهر می گذرد. پارک بازی مفرّح برای کودکان باعث شده که این ساحل مقصد مناسبی برای گردشگران باشد زیرا این پارک بازی مورد توجه خاص کودکان و خانواده های مسافران قرار میگیرد. این آبشار ساختاری سنگی دارد که شکل نیمدایره را به خود گرفتهاند و به صورت لایه لایه در کنار هم قرار گرفتهاند. در نزدیکی این آبشار درختی وجود دارد که برخی آن را درخت هزار ریشه مینامند و دلیل این نامگذاری وجود ریشههایی است که از دل خاک سر بیرون آورده و جلوهای خاص به خود گرفتهاند. اگر برایتان این سوال پیش آمده که «ویسادار یعنی چه؟

در تمام فصول می توان از زیبایی های چمخاله دیدن کرد اما در نیمه دوم بهار و تابستان ، این منطقه زیباتر از سایر فصول است . آب و هوای روستای فشکور به علت قرار گرفتن در ارتفاعات سرد و کوهستانی است حتی در فصل تابستان نیز هوا سرد است و در اکثر مواقع مه آلود است بارش برف های سنگین در زمستان منظره بسیار زیبایی به وجود می آورد. البته که اگر در فصل بهار و تابستان به گیسوم بروید، احتمال اینکه با آلاچیقهای خالی مواجه شوید، بسیار کم است، پس حتما زیرانداز هم داشته باشید! بهترین فصل سفر به این منطقه از فروردین تا اویل آبان است. از مناطق دیدنی این روستا ، پل چوبی ، نیزار و رودخانه ، جاده خاکی دریا ، محل اتصال رودخانه به دریا ، ساحل ماسه ای و… از جمله دیگر مناطقی که می توانید علاوه بر طبیعت زیبا و گونه های جانوری و گیاهی در اطراف این روستا و در میان جاهای دیدنی لاهیجان مشاهده نمایید، مزارع سبز چای هستند. سرچشمه رود چالوس هم همین رودخانه فشکور است؛ رودخانهای که از جنوب روستای فشکور بهسمت پاییندست جریان دارد. صدای ریزش آب از بلندای آبشار و تماشای شاخ و برگ درختان در کنار آواز پرندگان این ندا را مدام در ذهنتان تکرار میکند که ویسادار آبشاری از جنس آرامش و زندگی سرشار است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.