اطلاعات واضح و بی طرفانه درباره آکواریوم اصفهان

 

Free photo swarm of jellyfish in the ocean در کتاب جامع مفیدی، کتابی درباره تاریخ و جغرافیای یزد، در رابطه با آرامگاه ستیخاتون آمده است که: «به قرب بازار محله میرچقماق در حوالی خانقاه امیر معظمالیه، گنبدی به جهت مدفن خود بنا فرمود و به کاشی الوان مزین کرد و مرحومه مذکوره در آنجا مدفون است. هر یک از این ایوان ها به همراه گنبدی که در کنار آن ها با ارتفاع 52 متر از سطح زمین واقع شده اند شبستان مسجد را تشکیل می دهند. مسجد جامع یزد بیش از ده هزار متر مربع وسعت داشته و مناره هایش با پنجاه متر ارتفاع از سطح زمین از بلندترین مناره های جهان محسوب میشود. بر اساس گزارش او، در سال ۱۵۵ هجری قمری، ایوب بن زیاد در زمان خلافت منصور عباسی، مسجد جامع یهودیه یا همان مسجد جامع اصفهان را کنار قصر خود در محلی به نام یهودیه ساخت و منبری در آن نهاد و کنار آن بازاری ایجاد کرد و بهمرور این مسجد گسترش زیادی پیدا کرد. در دامنه ضلع شمالی این کوه نیز تعدادی عمارت خشت و گلی، آجری، سنگی و یا ترکیبی از هر سه، مجهز به امکانات رفاهی زمان خود "معروف به خیله" دیده میشود. ۲- بررسی وتنظیم طرح مخابرات بطوریکه تمام واحدهای بزرگ درکلیه کشوربوسیله بی سیم بایکدیگرمرتبط شوندوواحدهای کوچک تا گروهان بوسیله تلفن بامراکزفرماندهی خوددائما ارتباط مستقیم داشته باشند هرچنداجرای طرح مزبور چه ازلحاظ وسائل وچه ازلحاظ ترتیب کادرونفرات فنی امری بسیاردقیق ومستلزم وقت کافی میباشددرنظرگرفته شدهاست که سریعا این طرح عملی ودرآتیه نزدیکی ژاندارمری کل کشور به جدیدترین وسائل بی سیم ومخابرات مجهز وشبکه ارتباطی آن درکلیه نقاط کشور گسترده شود. و همچنین در زمان جنگ ایران و عراق مورد حمله هوایی قرار گرفت و بخشهایی از آن تخریب شد. هر چند که نظرات متفاوتی در رابطه با زمان دقیق تغییرات مسجد وجود دارد اما بسیاری از مورخان معتقد هستند ساخت مسجد در قرون اولیه هجری انجام شده است اما محراب آن در قرن سوم هجری تخریب شده و جهت قبله آن را اصلاح نموده اند.

وسط فضای میان تهی دخمه چاهی وجود دارد که به "استودان" معروف است و استخوانهای به جای مانده از اجساد را داخل آن میریختند. در این مجموعه در حدود ۴۰۰۰ قطعه در۱۳۰ گونه وجود دارد که زیستگاههای متفاوتی بسته به شرایط زندگی طبیعی پرندگان برای آنها در نظر گرفته شده است . بیشک همه ما با موزهها و مکانهای تاریخی اصفهان آشنا هستیم، ولی آیا میدانستید در این شهر تاریخی و باشکوه، در حاشیه زایندهرود، علاوه بر آن همه زیباییهای تاریخی و کهن باغی شگفتانگیز وجود دارد که محل اقامت بیش از ۴۰۰۰ قطعه پرنده زیبا آن هم از ۱۳۰ نوع گوناگون و متفاوت است؟ موزه وانک بخشی از مجموعه کلیسای وانک است و در آن آثار تاریخی مهمی نگهداری میشود. با کمی پیاده روی به محله فهادان میرسید که که دیدنیهای بسیاری را در خود جای داده و در آنجا میتوانید از خانه لاریها، موزه سکه، بقعه 12 امام، کافه هنر، آب انبار، خانه دوست و غیره بازدید کرده و از تک تک لحظات خود در آنجا لذت ببرید. باغ پرندگان اصفهان دیدنیهای این شهر را کامل کرده تا گردشگران در کنار بازدید از اماکن باستانی و دیدنی اصفهان، سری به پرندههای زیبا و رنگارنگ بزنند و حسوحال بودن در طبیعت را تجربه کنند. تعداد باغ پرندگانی که در خاورمیانه وجود دارد بسیار اندک است و باید بگوییم جای افتخار دارد که یکی از بهترین باغ های موجود در این عرصه در شهر اصفهان ساخته شده است. این مسجد با معماری بسیار زیبای خود جزو یکی از مساجد معروف ایران به حساب میآید. شما در آن زمان کجا بودید، یادتان میآید؟ چهار باغ عباسی همان جایی است که پیاده در آن قدم میزنید و از سی و سه پل آغار میشود و به سمت شمال شهر امتداد مییابد تا به میدان دروازه دولت منتهی شود.

آدرس سی و سه پل اصفهان کجاست؟ آدرس خانه دهدشتی اصفهان: خیابان چهارباغ عباسی، خیابان دروازه دولت، خیابان مسجد بابالرحمه، کوچه جهاننما، انتهای بنبست دهدشتی، پلاک ۱۱۰. گنبد مسجد دو پوسته بوده و در اطراف آن نقوش هندسی زیبایی دیده میشود. به همین دلیل شاهد ماندگاری آن حتی پس از ۴۰۰ سال هستیم. با توجه به تعریف و تمجیدهایی که از این باغ کردیم، مطمئن هستیم به این نتیجه رسیدهاید که باغ پرندگان اصفهان بیدلیل در فهرست یکی از جذابترین باغهای پرندگان کشور و منطقه قرار نگرفته است و بدون شک توضیحاتی که از این باغ دادیم باعث خواهد شد، تا در سفر بعدیتان به اصفهان حتماً سری به باغ پرندگان بزنید. از دیگر دلایل اهمیت مسجد جامع اصفهان، وجود جلسات متعدد تدریس و تعلیم در جایجای آن در طول تاریخ طولانی از ابتدای ساخت دانسته شده است؛ بهصورتی که بهگفته ابونعیم اصفهانی بیشتر از دو هزار نفر از علمای حدیث در آن تدریس کردهاند و همچنین به گفته مافروخی صاحب کتاب محاسن اصفهان، علما در هر کدام از ایوانهای آن به تدریس علوم شریعت میپرداختهاند. مسجد جامع اصفهان به عنوان قدیمی ترین مسجد ایران یکی از اماکن گردشگری مذهبی است که در سفر به اصفهان به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از آن دیدن نمایید. در سفر به اصفهان به شما پیشنهاد می دهیم حتما از این مجموعه بازدید کنید.

همچنین امروزه میتوانید علاوه بر قدم زدن و پیاده روی در چهارباغ عباسی و لذت بردن از فضای بسیار دل انگیز آن، از سینماها، رستورانها، هتلها و مراکز خرید این منطقه نیز استفاده کنید. در معماری ایران باستان عدد ۴ به دلیل وجود چهار عنصر حیات بسیار مورد استفاده قرار میگرفته است. در دوره سوم ، ۷۶۵ تا۷۷۷ هجری قمری شاه نظام الدین کرمانی، که حکمران یزد بود، ایوان مسجد را کاشی کاری و شبستان جنوبی، دهلیز و رواقهای متصل به گنبدخانه، همراه با نمای صحن و بنای مجدد سردر ورودی و پوشش تزئینی آن (که اکنون بیشترین بخش آن از میان رفته است) به پایان رساند. دخمه گلستان ۲۵ متر قطر دارد و ارتفاع دیوار آن از سطح تپه ۶ متر است. در این پارک تله سیژ هم وجود دارد که از فراز آن منظره زیبایی از پارک و بخشی از شهر اصفهان قابل مشاهده است. در صورتی که با خودرو شخصی به سمت چهار باغ عباسی میروید، میتوانید ماشین خود را پارکینگهای عمومی اطراف آن پارک کنید. در صورتی که قصد بازدید از باغ پرندگان اصفهان را دارید می بایست به این نکته توجه داشته باشید که این مجموعه همه روزه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۸:۳۰ قابل بازدید خواهد بود. درهای این باغ همهروزه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۸:۳۰ بعدازظهر به روی علاقهمندان باز است. مجموعه آکواریوم اصفهان اولین و بزرگترین آکواریوم شناخته شده ایران است. زورخانه میدان امیر چخماق یزد صاحب الزمان نام دارد و بزرگترین و معروفترین زورخانه شهر یزد است و گردشگران علاوه بر بازدید از آب انبار میتوانند مراسمات و ورزش پهلوانی را از نزدیک مشاهده کنند. شکلگیری میدان نقش جهان در سال ۱۰۱۱ قمری آغاز شد و در سال ۱۰۲۵ به پایان رسید. تحقیقاتی که باستان شناسان انجام داده اند حاکی از آن است که قدمت این مسجد به پیش از دوره اسلامی و تسلط اعراب به شهر اصفهان باز می گردد و در واقع در آن زمان این مسجد یکی از آتشکده های اصفهان محسوب می شد.

ساخت این پل در سال 1011 یعنی زمان سلطنت شاه عباس اول به اتمام رسید و از آن زمان تا به امروز علیرغم همه بیمهریها هنوز هم استوار و پابرجاست. ساکنان این محله برای اولین بار به دستور شاه عباس صفوی از جلفا آذربایجان به اصفهان کوچانده شدند. خانههای قدیمی نیز از دیگر جاهای دیدنی جلفا اصفهان هستند که امروزه به کافه و رستوران تبدیل شدهاند. کاخ چهلستون یکی از باغهای سلطنتی به جامانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که امروزه در میان مشهورترین و محبوبترین جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. اصفهان در مرکز ایران یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری کشور است؛ شهری که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را بهسمت خود میکشاند. 70 متر دارای چهار ایوان در چهار ضلع، رواق ها و غرفه های دو طبقه در اطراف و دو حوض در مرکز صحن است. سقف این ایوان با تزئینات بسیار زیادی آراسته شده و دیوارهای داخلی آن هم با نقاشی، طلاکاری، آینهکاری و شیشهکاریهای رنگارنگ تزئین شده است. شما در کوچه پس کوچههای یزد با شمار زیادی از خانههای سنتی و کاهگلی روبرو میشوید که به صورت کافه یا رستورانهای سنتی تغییر کاربری دادهاند. در اطراف این خیابان باشکوه باغهای فراوانی وجود داشته که در طول زمان از بین رفتهاند و فقط باغ هشت گوشه یا همان کاخ هشت بهشت و باغ چهلستون باقی ماندهاند.دو مادی مهم شهر اصفهان به نامهای «مادی فرشادی» و «مادی نیاسرم» از چهارباغ عبور میکردند و باعث طراوت و سرزندگی این خیابان میشدند. آنها مسئول توزیع آب بین مردم بودند و برای تشخیص زمان دقیق از ساعت آبی استفاده میکردند.

مناره های بلند آبی رنگ و پرنده هایی که در لب حوض داخل حیاط ایستاده اند نیز حس و حال بی نظیر حیاط مسجد را دو چندان نموده اند و بیننده را کاملا تحت تاثیر قرار می دهند. چه کسانی که در پایهٔ سریرِ اعلیٰ اقامت مینمودند و چه کسانی که در ممالکِ محروسه به اِقطاعاتِ خویش مشغول بودند، جمله از طرفینِ خیابانْ مقابلِ یکدیگر ابتدا از عباسآباد نموده چهارباغاتِ مرغوبْ فراخورِ استعداد و طِباعِ خویش احداث فرمودند. کتیبه ای که بر سردر این شبستان نصب شده است نشان می دهد که قدمت آن به زمان تموریان باز می گردد و فردی به نام عماد بن المظفر ورزنه ای دستور ساخت آن را صادر نموده است. در دورههای گذشته پیش از اسلام و پس از آن عدد چهار همواره به عنوان عددی تاثیرگذار در آثار هنری و معماری ایران به چشم میخورد. مسجد گوهرشاد به عنوان یکی از جاذبههای مذهبی تاریخی و فرهنگی مورد توجه و بازدید باستان شناسان، جهانگردان و دیگر علاقهمندان بوده است. علاوه بر این موارد، شاید جالب باشد بدانید که مسجد جامع در شهر یزد هفت ورودی دارد که هر کدام از این هفت ورودی به یکی از کوچههای شهر راه پیدا میکند. چهار باغ پایین نیز که به دستور رضاخان پهلوی و مطابق با چهارباغ عباسی احداث شده در امتداد چهارباغ عباسی به سمت شمال شهر قرار دارد. کل این بنا یک اتاق است، قسمت داخلی این آرامگاه پوشیده از گچ و کاشیهای معرق است که در مقرنسهای بنا جلوهگری میکنند. این بنا ها هر دو سنگی بوده و به فاصله دویست متر از هم قرار دارند. چایخانه ها، رستوران ها و کافه های محله جلفا از دیگر دلایل محبوبیت این منطقه است. کافههای جلفا بیشتر در شمال این محله قرار دارند. بیشتر بخوانید: کاخ هشت بهشت اصفهان - چرا به اینجا «هشت بهشت» میگویند؟

کاخ هشت بهشت اصفهان کجاست؟ یادآور شوم تعداد زرتشتیان یزد هنگام سفر جکسن به یزد بیش از هشت هزار نفر بوده است. از این مدرسه تاریخی برای تدریس و تعلیم طلاب استفاده میشده است. برای سفر به اصفهان می توانید خرید بلیط هواپیما اصفهان و یا سایر وسایل نقلیه عمومی را به راحتی در سایت های ارائه دهنده بلیط مانند مستر بلیط به صورت اینترنتی انجام دهید و راهی سفری خاطره انگیز شوید. در کتاب عالم آرای عباسی در مورد این پل نوشته اند، که چهل چشمه ( یا دهانه) داشته است و از هر کدام از چشمه ها آب جاری بوده. چنانکه در کتاب گنجینه آثار تاریخی اصفهان آمده است، این مسجد مهمترین بنای تاریخی ایران از دوره سلاجقه است که مجموعهای از سبکهای مختلف معماری و تزئیناتی چهارده قرن تاریخ اسلامی ایران را در بر دارد و جایگزین مساجد سبک ابتدایی عربی در ایران شد. در کتاب گنجینه آثار تاریخی اصفهان به معرفی و متن بیشتر این کتیبهها پرداخته شده است. در این مسجد بزرگ چهار سنگاب وجود دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم. بنابر آنچه در پایگاه اینترنتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایران آمده، این مکان پیش از ورود مسلمانان به شهر اصفهان، کاربری آتشکده داشته و در سدههای دوم و سوم هجری مسجدی ساده بر روی آن بنا شد و بهمرور در دورههای مختلف تاریخی گسترش پیدا کرد. پایههای بزرگ و خشتی بنا تقریبا از میانه تپه آتشگاه آغاز میشوند و در بالا به ستونهایی محکم تبدیل میشدند که در گذشته اتاقهایی نیز روی آنها قرار داشتهاست. ادوارد براون ایران شناس بریتانیایی که در زمان ناصرالدین شاه قاجار از این خیابان دیدن کرده است، ماجرای قطع درختان را در سفرنامه خود با این تفاوت که تعداد درخت های قطع شده برای ساخت قصری در تهران، زیاد بوده ذکر کرده و البته از طلبه هایی که برای حفظ درخت ها، عمال ظل السلطان را کتک مفصلی زدند چیزی نگفته.

البته نگران نباشید، این تفریح اصلا خطرناک نیست و تحت کنترل و نظارت کامل انجام میشود. در زیبایی پل خواجو هیچ جای شکی نیست اما بدون زاینده رود این پل اصلا زیبایی عکسا و گذشته اش رو نداره. اما بعضی دیگر تنها به پروازهای کوتاه وسریع علاقه دارند. به همین علت بازدید از این مجموعه مناسب کسانی است که علاقه زیادی به موجودات نادر و کمیاب دارند. با توجه به توضیحاتی که از امکانات باغ پرندگان گفتیم به احتمال زیاد به این نتیجه رسیدهاید که این باغ کعبه آمال علاقهمندان پرندگان است؛ اما از آنجایی که بیشتر پرندهدوستها، به طبیعت و حیاتوحش علاقه دارند، در باغ پرندگان در کنار پرندههای زیبا و خوشرنگولعاب، با جذابیتهای خاص دیگری نیز سروکار داریم. البته الحاقاتی که در مسجد صورت گرفته است غالبا به عصر صفویان باز می گردد. عکاس: محمد رضا شریفمسجد جامع اصفهان یا مسجد عتیق با وسعتی در حدود ۲۱,۰۰۰ متر مربع، قدیمیترین بنای تاریخی اصفهان با قدمتی از دوره سلجوقی است؛ البته در کاوشهای باستانشناسی، آثاری متعلق به دوران آلبویه و قرن سوم هجری و همچنین دوران قبل از اسلام نیز کشف شده است. اگر پس از یک گشتوگذار حسابی، هوس خوردن یک نوشیدنی خوشمزه، غذاهای ایرانی یا فست فود کردید، میتوانید به یکی از رستورانها و فست فودهای این خیابان بروید.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.