سوغات اصفهان چیست؟

مجله اينترنتي يكتا

سوغات اصفهان چیست؟

 غذاهای اصفهان و صنایع دستی را بشناسید سوغاتی های اصفهان در بین تمامی گردشگران ایرانی و مسافران عزیز معروف و پرطرفدار است. به دلیل شیرینی و طعم بی نظیر غذا در قسمت خوراکی این سوغاتی ها و هنر هنرمندان این منطقه در نوع خود در زمینه صنایع دستی بی نظیر است. از سوی دیگر ناگفته نماند که بسیار کم پیش می آید که گردشگران به این کشور شگفت انگیز بروند و دست خالی به شهر و کشور خود بازگردند. البته این را هم باید به خاطر داشت که اگر گردشگر چند روزی را در اصفهان زیبا سپری کند و بدون خاطره به شهر خود بازگردد، این مشکل باعث ناراحتی و سردرگمی دوستان و خانواده می شود. زیرا نیمی از جهان پر از زیبایی و شیرینی و هنر است و می تواند شیرین ترین و دوست داشتنی ترین لحظات را به ارمغان آورد. بنابراین توصیه می کنیم تا پایان مقاله با ۲۴ همراه باشید تا از خاطرات مختلف این شهر بزرگ اطلاعات کافی را کسب کنید تا بتوانید از روز و حتی شیرین ترین لحظه سفر خود نهایت استفاده را ببرید. فراموش نکنید که خرید سوغاتی برای سفر به این شهر زیبا در کنار گشت و گذار در اصفهان ضروری است.

سوغات اصفهان غذای خوشمزه ای است.

اصفهان شهر شیرینی است. لهجه شیرین، دوستی های شیرین، طعم شیرین و بدون شک شیرینی شیرین. اما به نظر می رسد اولین قدم برای تهیه سوغاتی در بین انواع غذاهای خوشمزه و دلچسب اصفهانی باید باشد و برای شیرین کردن ذائقه خود و عزیزانتان در اولین قدم چند بسته از این خوشمزه و بی نظیر درست کنید. شیرینی آماده در ادامه محبوب ترین شیرینی های اصفهانی معرفی می شوند.

برای اقامت در اصفهان بهتر است از بهترین هتل های اصفهان، هتل های سنتی و مدرن اطلاعاتی کسب کنید. با رسانه گردشگری گردشی تاپ همراه باشید.


یک نوع نیش

گز به عنوان یکی از لذیذترین خوراکی های شیرین بویژه در شهر اصفهان شناخته می شود. البته در شهر اصفهان انواع گازها در طعم های مختلف و در بسته بندی ها و فرمت های مختلف به عنوان سوغاتی در مغازه ها به فروش می رسد.

جوز هندی

یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان به جوز کندی معروف است. قند جوز هندی از میوه خاصی به نام alg تهیه می شود. برای تهیه این دسر میوه ای ابتدا پوست میوه جلبک را جدا کرده و داخل آن را با مخلوط پودر یا گرانول شکر و بادام پر کنید.

تکجلر

پولکی یکی از معروف ترین و محبوب ترین غذاهایی است که در اصفهان به عنوان سوغاتی به فروش می رسد و طرفداران زیادی دارد. پولکی در طعم های مختلفی مانند نعنا، نارگیل، عسل، زنجبیل، لیمو، پسته و کاکائو تهیه می شود. اصفهانی ها و گردشگران به این شهر اصیل سفر می کنند و بالکی تهیه می کنند. از این دسر خوشمزه و لطیف برای نوشیدن چای استفاده می کنند. به ویژه از آنجایی که شیرینی این نوع غذا بسیار کم است، برای افرادی که خوردن شکر را مضر می دانند مناسب است. همچنین به نظر می رسد بسیار قابل حمل و بدون دردسر باشد زیرا در اثر فشار یا ضربه فرو نمی ریزد.

کیک عسلی

نوع دیگری از سوغات اصفهان به سوهان عسلی معروف است. این غذای خوشمزه و پرطرفدار با موادی مانند: گلاب، بادام و پسته خرد شده، زعفران، شکر و کره درست می شود. براده های عسل انواع مختلفی دارند و به صورت اسلب و تکه بسته بندی و به فروش می رسند.

شیرینی کرکی

یکی دیگر از دسرهای محبوب و خوشمزه ای که در اصفهان پخته می شود و به عنوان سوغات به فروش می رسد، شرینی کرکی است. این یک دسر شیرین است که حاوی شکر کمی است و با چای سرو می شود.

کیک برنج

یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های اصفهان که در شهرهای دیگر ایران از جمله کرمانشاه نیز خوشمزه است و پخته می‌شود، شیرین برنجی است. غذاهای برنجی با اکثر وعده های غذایی به خوبی هماهنگ می شوند، زیرا اندازه کوچکی دارند و طعم کمی دارند. همین امر باعث شده تا این خوراکی در بین ایرانیان طرفداران زیادی داشته باشد.

بارستوک

یکی دیگر از شیرینی های کوچک محبوب که در شهر اصفهان پخته می شود و طرفداران زیادی در ایران و حتی جهان دارد به برشتوک معروف است. برشتوک در اندازه های مختلف و حتی طعم ها و رنگ های مختلف تهیه می شود. با توجه به سلیقه خود می توانید مناسب ترین طعم چوب براش را انتخاب کنید. برخی از انواع بریسکت را با آرد گندم و برخی دیگر را با آرد مرغ درست می کنند. در ابتدا از پودر کاکائو نیز استفاده می شود، اما می توان از رنگ های روشن دیگر نیز برای تزئین استفاده کرد.

سوغات اصفهان; دست ساز

نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان، هنر و صنایع دستی اصفهان زبانزد است. در واقع این اثر هنری نیز شناسنامه فرهنگ، تمدن و اصالت ایرانیان است. سالانه گردشگران زیادی از سراسر جهان به ایران دیدنی سفر می کنند تا صنایع دستی و هنری و یا سوغاتی های زیبای اصفهان را بخرند و به خانه ببرند. علاوه بر گردشگران خارجی، قطعا در هر خانه ایرانی نمونه هایی از صنایع دستی زیبای ایرانی را خواهید دید که به عنوان سوغات از بازار اصفهان خریداری شده اند. بنابراین لازم به نظر می رسد که اندکی از آثار هنری این شهر عزیز بنویسیم. در ادامه با انواع صنایع دستی اصفهان بیشتر آشنا می شوید.

کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک از آثار هنری اصیل ایرانی است. حتی می توان استدلال کرد که کاشی ها و سرامیک ها، در هر کجای دنیا که دیده شوند، خاطره ایرنای زیبا را تداعی می کنند. به خصوص کاشی های فیروزه ای و نقش های ظریف طراحی شده روی آن ها. در بازارهای اصفهان می توانید انواع کاشی و سرامیک را ببینید و با توجه به سلیقه و شخصیت خود بهترین ها را انتخاب کنید.

کاری خاتم

یکی دیگر از انواع سوغات اصفهان که از آثار هنری سنتی ملی و منحصر به فرد محسوب می شود و می تواند نظر همگان را به خود جلب کند، منبت های گرانبها و جذاب، جعبه ها، قاب عکس ها و فضاهای وسیع متنوعی مانند میز و تابلو و ... است که در بازار اصفهان به فروش می رسد.

شاخص ها

نوع دیگری از صنایع دستی به مینا کارینا معروف است که رنگ و طرح ظریفی دارد و به عنوان هنری گرانبها دیده می شود. آثار گیرا مینا کاری نیز در تمام بازارهای شهر اصفهان به وفور دیده می شود و سوغاتی ماندگار و جذاب به نظر می رسد.

خراش

یکی از هنرها و صنایع معروف اصفهان خوشنویسی است. استادان ماهر بر روی فلزاتی مانند طلا، برنج، نقره و مس نقش‌های زیبایی می‌آفرینند و گلدان‌ها، سینی‌ها، لوازم تزئینی، سماور، بشقاب، جعبه و انواع ظروف با طرح‌ها و اشکال مختلف می‌سازند.

قلم مو دارای سبک های مختلفی از جمله برجسته کاری، حکاکی، توری و قلم موی ظریف است که هر کدام به روش خاصی انجام می شود.

آهنگر

سوغات و صنایع دستی اصفهان علاوه بر اجناس مفرغی، انواع ابزار برنزی و لوازم تزئینی را نیز در بر می گیرد. مسگری در ایران هنری کهن، اما اصیل و بومی به شمار می رود و اصفهان مشهورترین شهر ایرانی در این زمینه است. شهرت این صنعت در اصفهان به این دلیل است که بازارهای مسگری به صورت مجزا فعالیت می کنند و در تولید انواع لوازم مسی و صنایع دستی مس تخصص دارند.

روکش صندلی

از دیگر آثار و صنایع دستی اصفهان می توان به نقره کاری یا ملیله کاری اشاره کرد. تولید انواع محصولات از جمله بشقاب و زیورآلات زیبا، گردنبند، گوشواره، سنجاق سینه و ... از نقره در اصفهان با موفقیت روبرو است. این ظروف و بشقاب های نقره ای از اتصال تعداد زیادی سیم نقره به صورت اجسام کوچک مانند اشک، برگ، پیچک، بادام هندی و جوانه به دست می آیند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.