آهک چیست؟

مجله اينترنتي يكتا

آهک چیست؟


در این مقاله آهک سازان تصمیم گرفتیم برای شما توضیح دهیم که آهک چیست؟ و برای علاقه مندان بیایید یک تعریف کلی از آهک ارائه دهیم، با ما همراه باشید. تعریف سنگ آهک به قدیمی ترین زمان های شناخته شده برای بشر برمی گردد. از سنگ آهک در ساخت انواع ساختمان ها و تقویت قطعات سنگ یا چوب استفاده می شود. دیر زمانی است که ایرانیان شناخت کافی از ساروج (ملات آهک و خاکستر)، شفته آهکی (ملات آهک و خاک) و ملات آهک آبی را داشته اند تا از آنها در ساختمان سازی استفاده کنند. پس از جنگ جهانی دوم، کشورهای صنعتی به معادن سنگ آهک برای تثبیت خاک، به ویژه برای پایه جاده ها و جلوگیری از رشد گیاهان و آب در بستر جاده ها، شانه ها و شیب ها، باند فرودگاه ها و فرودگاه ها نیاز داشتند. و با یک چوب آهک طفره بروید.

در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد که آهک چیست و چه کاربردهایی دارد، با ما همراه باشید.

سنگ آهک

نوع آهک بازار (آهک سریع) به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر بیش از 90 درصد وزن آهک از کربنات کلسیم تشکیل شده باشد، آهک حاصل آهک خشک شده است. و اگر کربنات کلسیم کمتر از 75 درصد وزنی باشد، آهک حاصل از سوزاندن آن آهک زنده است.

انواع آهک

نام دیگر آهک یا اکسید کلسیم با فرمول شیمیایی CaO است. انواع آهک شامل آهک زنده، آب شده، آبی، نیمه آبی، هیدراته، دولومیت، کنده شده و نیمه سریع است که هر کدام خواص و کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارند.

آب لیموترش مرده

ریختن آب روی اکسید کلسیم واکنشی ایجاد می کند که گرما ایجاد می کند و این گرما باعث تبخیر بخشی از آب می شود. نتیجه این عمل این است که سنگ آهک در اثر جذب آب متورم می شود و در نهایت شکل آن به صورت گرد سفید رنگی به نام آهک مرده می شود که در واقع به این فرآیند شکوفه آهکی نیز می گویند. وقتی مقداری آب به آهک مرده اضافه می شود به شیر آهک تبدیل می شود که وقتی فیلتر شود محلولی شفاف به دست می آید که در واقع محلول اشباع شده هیدروکسید کلسیم در آب به نام آب آهک است. آب آهک کاربردهای زیادی در صنایع شیمیایی دارد. به عنوان مثال، در تهیه هیدروکسید سدیم، آمونیاک، هیدروکسید فلز، پرکلرات و به ویژه در استخراج منیزیم از آب دریا استفاده می شود.

خواص آهک

آهک سفید پس از کلسینه کردن سنگ آهک به دست می آید. وزن مخصوص آن 3.08-3.30 است که بستگی به دمای سنگ آهک پخت دارد، هر چه بیشتر باشد آهک پخته شده با آب کندتر ترکیب می شود. در حرارت بالای 1000 درجه، آهک کمی جمع می شود و سطح آن کمی پایین می آید، به آرامی با آب مخلوط می شود و گلدهی آن کند می شود. آهک در دمای 2580-2750 درجه و در فشار یک بار (اتمسفر) ذوب می شود. آهک کریستالی به شکل یک مکعب بی رنگ با رنگ زرد است. سطح دشواری آن 3-4 است. آب به آرامی از سطح سنگ آهک کریستالی به آن جذب می شود. اگر پودر سنگ آهک در آب ریخته شود، پس از چند دقیقه با حالت انفجاری ترکیب می شود. هر گاه پودر آهک در دمای 1400-1500 درجه نگهداری شود دانه های آن به هم می چسبد و متبلور می شود و دانه های متبلور به تدریج درشت می شوند.
برای اطلاع از قیمت آهک اصفهان با ما تماس بگیرید.
مزایای لیمو

آهک در صنایع مختلف کاربرد دارد و فواید زیادی دارد. این مزایا شامل کاهش نفوذ رطوبت و خشک شدن سریع مخلوط در مناطق مرطوب، اصلاح خاک و تصفیه آب است. این ماده به دلیل ضدعفونی قوی در تصفیه خانه های فاضلاب استفاده می شود. همچنین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد در محصولات شوینده خانگی استفاده می شود.

8 کاربرد جالب آهک (آهک چیست و چه کاربردهایی دارد؟)

لیمو چیست و چه کاربردی دارد؟ به طور خلاصه، آهک در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آهک را می توان به آهک (که در صنایع غذایی به عنوان مثال فرآوری چغندرقند استفاده می شود)، آهک ساختمانی (که در ساخت سیمان استفاده می شود) تقسیم کرد. مثلاً چسب ملات را که به آن اضافه می کنند) از آهک در کشاورزی برای تقویت خاک استفاده می شود.

گرما: هنگامی که آب به سرعت به ملات اضافه می شود، انرژی گرمایی در طول فرآیند گیرش آزاد می شود.

نور: وقتی آهک تا حدود 2400 درجه سانتیگراد گرم شود، نوعی نور ایجاد می شود. این تولید نور به عنوان نور آهک شناخته می شود و قبل از تولید برق مورد استفاده قرار می گرفت.

سیمان: اکسید کلسیم یکی از اجزای مهم تولید سیمان است.

بیودیزل: به عنوان پایه در تولید سوخت زیستی استفاده می شود.

صنعت پتروشیمی. مخلوطی از آهک و فنل فتالئین در ذخیره سازی آب برای نفت برای تشخیص PH آب استفاده می شود.

کاغذسازی: از اکسید کلسیم در صنعت کاغذسازی برای کاهش هیدروکسید سدیم از کربنات سدیم استفاده می شود.

گچ: گچ بر پایه سنگ آهک توسط مردم ماقبل تاریخ برای ساختن پناهگاه ها استفاده می شد و برخی از سازه های آن زمان هنوز پس از دهه 1800 پابرجا هستند.

صنایع شیمیایی و انرژی: اکسید کلسیم برای حذف دی اکسید گوگرد از گازهای خروجی در فرآیندی به نام گوگرد زدایی از گازهای دودکش استفاده می شود.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.