اثرات، مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی در حین کار

 آیا هنگام کار به موسیقی گوش می دهید؟ آیا گوش دادن به موسیقی گاهی شما را متمرکز نگه می دارد و گاهی حواس شما را پرت می کند؟ افراد هنگام گوش دادن به موسیقی در حین کار موقعیت های مختلفی را تجربه می کنند. به طور کلی همه افراد را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

1. افرادی که برای کار به سکوت کامل نیاز دارند.

2. افرادی که می توانند در هر جایی کار کنند، حتی مشغله.

3. کسانی که لیست بلندبالایی از آهنگ های مختلف برای شروع کار خود دارند.

همه چیز به انتخاب شخصی شما بستگی دارد. به نتایج متفاوتی رسیدیم. گاهی موقع گوش دادن به موسیقی خوب کار می کردیم و گاهی نسبت به موسیقی بی تفاوت بودیم. برخی از افراد روی موسیقی تمرکز می کنند و برخی دیگر فقط برای سرگرمی و آرامش به آن گوش می دهند. در این مقاله در مورد تاثیرات گوش دادن به موسیقی در حین کار صحبت می کنیم.

تاثیرات علمی گوش دادن به موسیقی در حین کار

پیوند علمی بین موسیقی و بهره وری کار به این سادگی نیست که بگوییم موسیقی به نحوی کارایی و بهره وری را افزایش می دهد. مقالات زیادی اثربخشی موسیقی را نشان داده اند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

زیست شناسان اعصاب از دیرباز به مطالعه تاثیرات موسیقی بر مغز علاقه مند بوده اند. گوش دادن به موسیقی دلپذیر باعث ترشح دوپامین می شود که استرس را کاهش می دهد و بهزیستی ما را بهبود می بخشد. حال باید ببینیم که موسیقی فعالیت هوشمندانه تر و سخت کوشی را تشویق می کند؟ یا موسیقی چقدر بر بهره وری کار ما تأثیر می گذارد؟ viola-music.com

با توجه به تحقیق حاضر نتایج زیر بدست آمد:

موسیقی می تواند فعالیت بدنی را بهبود بخشد.

موسیقی می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

موسیقی بهره وری کار را افزایش می دهد.

موسیقی شما را خوشحال می کند.

گوش دادن به موسیقی تحمل کارهای تکراری را افزایش می دهد.

گوش دادن به موسیقی در اوقات فراغت نیز بهره وری شما را افزایش می دهد.

موسیقی می تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد

گوش دادن به موسیقی ورزش را تسهیل می کند. طبق مطالعه ای که توسط کوستاس کاراگیورگ (روانشناس ورزشی) انجام شده است، گوش دادن به موسیقی عملکرد بدنی زنان و مردان را بهبود می بخشد. به همین ترتیب گوش دادن به موسیقی در حین فعالیت بدنی درک میزان سختی حرکت را کاهش می دهد که منجر به افزایش سرعت کار می شود و بیشتر از حد معمول کار می کنیم. حتی گوش دادن به موسیقی سریعتر در حین ورزش، تلاش بیشتری را ایجاد می کند.

موسیقی عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

گوش دادن به موسیقی ما را باهوش تر نمی کند. در عوض، عملکردهای شناختی را بهبود می بخشد. در بزرگسالان گوش دادن به موسیقی سرعت پردازش مغز را افزایش می دهد. اما موسیقی شاد و غمگین می تواند حافظه را بهبود بخشد.

با این حال، توانایی‌های شناختی ما بر دوست داشتن موسیقی تأثیر می‌گذارد. محققان دانشگاه لوند دریافته اند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما عملکرد را بهبود می بخشد.

موسیقی می تواند بهره وری کار را افزایش دهد

دکتر ترزا لیسک، دانشیار موسیقی درمانی در دانشگاه میامی، تأثیرات گوش دادن به موسیقی را بر عملکرد کاری مطالعه کرده است. یک مطالعه پنج هفته‌ای بر روی بیش از 50 توسعه‌دهنده نرم‌افزار از چهار شرکت کانادایی نشان داد که کسانی که به موسیقی گوش می‌دهند ایده‌های بهتری پیدا کرده‌اند و کارها را سریع‌تر انجام می‌دهند.

موسیقی شما را خوشحال می کند.

موسیقی با بهبود خلق و خوی بهره وری شما را افزایش می دهد. بر اساس مطالعه ای که در مجله Cognitive Trends منتشر شده است، موسیقی در مبارزه با استرس و اضطراب بهتر از داروهای ضد افسردگی است. بیماران در این مطالعه قراری برای انجام عمل جراحی داشتند. یک گروه برای استرس ناشی از جراحی داروهای ضد افسردگی دریافت کردند. و گروهی دیگر به موسیقی گوش دادند. شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش می‌دادند سطوح بالاتری از کورتیزول داشتند. (هورمون های استرس) کمتر بود و استرس کمتری در طول مطالعه وجود داشت

این مطالعه ارتباط مستقیمی با شرایط کاری ندارد، اما هر چه استرس و اضطراب کمتری داشته باشید، بهتر کار می کنید. اگر موسیقی می تواند حال شما را خوب کند، باید از آن برای افزایش بهره وری در محل کار استفاده کنید.

گوش دادن به موسیقی تحمل کارهای تکراری را افزایش می دهد

تحقیقات در زمینه پخش موسیقی در حین انجام کارهای تکراری نیز بهبود کارایی را نشان می دهد. این مطالعه بر بهره وری کارخانه متمرکز است، اما یافته های آن برای همه کارگران قابل اجرا است. اگر کار شما تکراری است، پس به موسیقی شاد گوش دهید تا هوشیار و با انگیزه بمانید.

مطالعه دیگری که در JAMA Online منتشر شد نشان داد که جراحانی که کارهای تکراری را در آزمایشگاه (بدون جراحی) انجام می‌دهند، هنگام گوش دادن به موسیقی عملکرد بهتری داشتند. به گفته محققان، این بهبود عملکرد هنگام گوش دادن به موسیقی به دلیل کاهش خستگی ناشی از کارهای تکراری است.

دانیل لوین، عصب شناس و نویسنده کتاب "این مغز شما در موسیقی است" با نتایج ذکر شده موافق است. به گفته وی، موسیقی کارهای تکراری را لذت بخش می کند و در حین انجام آنها تمرکز را افزایش می دهد.

گوش دادن به موسیقی در حین استراحت در محل کار نیز بهره وری را افزایش می دهد

آیا در اوقات فراغت موسیقی گوش می دهید؟ بر اساس مطالعه ای که در مجله موسیقی روانشناسی منتشر شده است وقتی دانش آموزان در اوقات فراغت خود از تکالیف به موسیقی گوش می دهند. آنها قادر خواهند بود بیشتر تمرکز کنند و نمرات بهتری کسب کنند.

با این حال، نتایج مطالعات در زمینه موسیقی مستلزم گوش دادن به لیست بلندبالایی از آهنگ های مختلف نیست. برخی از مطالعات نیز نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی در شرایط خاص بهره وری را کاهش می دهد. نوع موسیقی بر بهره وری شما تأثیر می گذارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چه نوع موسیقی بهره وری کار را افزایش می دهد؟

مطالعات مختلفی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می دهد که موسیقی بدون کلام عملکرد را در کارهای تکراری افزایش می دهد و موسیقی با کلام عملکرد را کاهش می دهد. زیرا کلمات موجود در آهنگ حواس پرتی است. به عنوان مثال، به افراد مبتلا به ADHD توصیه می شود هنگام کار به صداهای غیرکلامی مانند نویز قهوه ای گوش دهند تا به حفظ تمرکز کمک کنند.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.