مجله اينترنتي يكتا

مجله اينترنتي يكتا

افسردگی چیست؟ علائم تشخیص و درمان آن

 

افسردگی چیست؟ علائم تشخیص و درمان آن

 راهنمای کامل درباره افسردگی

نگرانی‌های مالی، تنش در روابط خانوادگی و عدم برقراری ارتباط صحیح با همکاران و موارد نظیر آن باعث تغییر خلق و خوی و ایجاد غم و اندوه می‌شود. غم و اندوه و بی‌انگیزگی به انجام امور مختلف یک واکنش طبیعی است اما وقتی این علائم به مدت طولانی ادامه پیدا کند، باید علائم اختلال افسردگی به طور دقیق بررسی شود.  در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره علائم و نشانه‌های افسردگی، راه‌های تشخیص و درمان آن بیان کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر روانشناس و دکتر روانپزشک مراجعه کنید.

سن ابتلا به نشانه های افسردگی

مدت زمان دوره­‌های افسردگی چقدر است؟
اختلال افسردگی محدودیت سنی ندارد و همه افراد متناسب با شرایط سختی که در زندگی تجربه می‌کنند، ممکن است درگیر افسردگی خفیف تا شدید شوند. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که علائم افسردگی در یک گروه سنی خاص به شکل ثابت بروز نمی‌کند و برای هر فرد متناسب با تنش‌هایی است که فرد در معرض آن قرار دارد. با اینکه اختلال افسردگی در تمام سنین بروز می‌کند، اما بیشترین شیوع افسردگی در دوران بزرگسالی است. زیرا بزرگسالان در معرض فشارها و آسیب‌های محیط کار، تنش در روابط خاانوادگی و فشارهای مالی هستند. ممکن است افسردگی به صورت تکراری و مزمن رخ دهد یا در مواقع معینی از زندگی مانند پس از تجربه رویدادهای استرس‌زا شروع شود. البته در دوران نوجوانی هم به دلیل تغییرات هورمونی، فشارهای اجتماعی و تغییرات شخصیتی احتمال بروز نشانه‌های افسردگی زیاد است. سالمندان هم به دلیل تغییر سبک زندگی، کم تحرکی و تنها ماندن درگیر افسردگی می‌شوند. در هر حال باید به این نکته دقت داشته باشید که اهمیت تشخیص به موقع و درمان مناسب افسردگی بیشتر از سن ابتلا در بهبودی فرد تاثیر دارد.

آیا کودکان هم افسرده می‌شوند؟

همانطور که پیش از این گفتیم سن عامل محدودیت کننده ابتلا به افسردگی نیست و هر کسی متناسب با شرایط زندگی ممکن است درگیر این اختلال شود. برخی از افراد گمان می‌کنند کودکان درگیر تنش و نزاع نیستند و لازم نیست بار مشکلات اقتصادی را به دوش بکشند، به همین دلیل در معرض ابتلا به افسردگی قرار ندارند. اما واقعیت این است که کودکان برای ابراز احساسات و خواسته‌های خود راه‌های مختلفی پیش می‌گیرند. با توجه به اینکه اکثر کودکان پرانرژی هستند، به طور معمول بازی‌های پر سر و صدا و شیطنت را انتخاب می‌کنند. پس بیشترین دلیل بروز اختلال افسردگی در کودکان منع آن‌ها از بازی کردن است. به طور معمول کودکانی که بیشترین فشار را از سوی والدین یا معلمان تحمل می‌کنند هم نشانه‌های اختلال افسردگی را تجربه می‌کنند. سایر عواملی که ممکن است منجر به بروز نشانه‌های افسردگی در کودکان شود شامل موارد زیر است.
  • مرگ والدین یا اطرافیان
  • طلاق
  • مسافرت‌های طولانی یا مهاجرت
  • بیماری
نشانه‌های افسردگی در کودکان ممکن است با نشانه‌های افسردگی بزرگسالان تفاوت‌هایی داشته باشد. مهم‌ترین نشانه‌های افسردگی کودکان شامل موارد زیر است.
  • تغییرات روحی و رفتاری
اختلال افسردگی کودکان باعث می‌شود کودکان خشمگین و عصبانی باشند، تمرکز پایینی داشته باشند، سرخورده و بی‌اشتها شوند یا علاقه کمتری به فعالیت‌های قبلی داشته باشند.
  • اختلال در خواب و تغذیه
کودکان مبتلا به افسردگی ممکن است دچار مشکلات خواب مانند بیدار شدن زود هنگام، دشواری در خوابیدن یا خواب زیاد شوند.
  • تغییرات در رفتار تغذیه
برخی از کودکان درگیر افسردگی میلی به غذاخوردن ندارند یا اشتهای زیادی دارند و درگیر اضافه وزن می‌شوند.
  • افکار منفی و احساسات ناراحتی
یکی دیگر از نشانه‌های اختلال افسردگی کودکان اضطراب، ناراحتی، ناامیدی و بی‌اعتمادی است که معمولا در نتیجه رفتار بزرگسالان و مراقبان است.

انواع افسردگی کدام است؟

انواع افسردگی کدام است؟
مطابق اطلاعات راهنمای آماری تشخیصی اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-5) اختلالات افسردگی چند دسته و به شرح زیر هستند.

1.    افسردگی بالینی

افسردگی بالینی Clinical Depression یک اختلال روانی است که باعث تأثیرات منفی و مداوم بر روحیه، احساسات و فعالیت‌های روزمره فرد می‌شود. این اختلال اغلب با علائم متعددی مانند کاهش انرژی، افسردگی عمیق، کاهش علاقه به انجام فعالیت‌های روزمره، اختلالات خواب و اشتها، بروز افکار منفی و احساسات بی‌ارزشی و ناامیدی همراه است. علائم افسردگی بالینی به مدت حداقل دو هفته یا بیشتر بروز می‌کند و توانایی‌های فرد را کاهش می‌دهد و موجب تغییر کیفیت زندگی می‌شود.

2.    اختلال افسردگی مداوم

افسردگی مداوم یا مزمن که با نامChronic Depressin  شناخته می‌شود، موجب بروز علائم و نشانه‌های افسردگی به مدت طولانی می‌شود. شرایط افسردگی مداوم به طور معمول بدون توقف طولانی‌مدت برای حداقل دو سال ادامه دارد و با نشانه‌های کاهش انرژی و تمایل به فعالیت کمتر، احساس خستگی مداوم، کاهش علاقه به فعالیت‌ها و سرگرمی‌های قبلی، اختلال در خواب و اشتها، کاهش تمرکز و توجه، احساس بی‌ارزشی ، افکار منفی و افکار خودکشی همراه است. افسردگی مزمن تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی و عملکرد روزمره فرد می‌گذارد و باعث می‌شود روابط شخصی، عملکرد تحصیلی یا شغلی، وضعیت جسمانی و روحی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد.

3.    اختلال تنظیم خلقی مخرب

اختلال تنظیم خلقی مخرب یا Disruptive mood dysregulation disorder که با نام DMDD شناخته می‌شود از سن 10 سالگی در کودکان بروز می‌کند و تا بزرگسالی ادامه پیدا می‌کند. علائم این اختلال شامل خشم شدید و نامتعادل، عصبانیت زیاد، عدم تحمل ناامیدی، حالت‌های ناراحتی شدید، افزایش حساسیت و انتقادپذیری بیش از حد و عدم توانایی در کنترل و مدیریت احساسات است. افراد مبتلا به اختلال افسردگی تنظیم خلقی مخرب ممکن است برای مدت زمان طولانی در حالت ناراحتی یا خشم باقی بمانند و به سرعت بین حالت‌های مختلف خلقی جابه‌جا شوند. تنظیم خلقی مخرب هم مانند انواع دیگر افسردگی بر روابط فردی، عملکرد تحصیلی، شغلی و کیفیت زندگی فرد تاثیر می‌گذارد و حتی ممکن است با اختلالات دیگر نظیر اختلال نقص توجه یا بیش فعالی همراه شود.

4.    افسردگی پیش از قاعدگی یا PMDD

برخی از خانم‌ها سندرم پیش از قاعدگی یا PMS را با علائم و نشانه‌های اختلال نارسایی پیش از قاعدگی Premenstrual Dysphoric Disorder تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر خانم‌ها پیش از خونریزی ماهیانه عصبانی و پرخاشگر می‌شوند، استرس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند، احساس غم و ناراحتی زیادی دارند، بی‌اشتها می‌شوند یا درگیر پرخوری عصبی می‌شوند. در برخی از افراد ممکن است این علائم به قدری شدید باشد که زندگی عادی فرد مختل شود و موجب تنش و نزاع در ارتباط با اطرافیان شود.

5.    اختلال افسردگی به دلیل بیماری

اغلب شرایط خاص پزشکی باعث ایجاد تغییراتی در بدن می‌شوند و فرد را برای مدت کوتاهی درگیر علائم افسردگی می‌کند. بیماری‌های مزمن مانند سرطان، بیماری قلبی، دیابت، بیماری‌های نورولوژیک و بیماری‌های التهابی ممکن است منجر به  بروز علائم افسردگی شود. حتی برخی از اختلالات روانی مانند اختلال اضطرابی، اختلال فشار روانی، اختلال دوقطبی و اختلال وسواسی-اجباری هم ممکن است با علائم افسردگی همراه شود. در نهایت لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی و اختلالات هورمونی از عوامل دیگری هستند که در بروز اختلال افسردگی تاثیر دارند و روانپزشکان در درمام افسردگی به این موارد توجه دارند.

مهمترین علائم افسردگی چیست؟

مهمترین علائم افسردگی چیست؟
برای اینکه بدانیم فردی افسرده است یا خیر باید به علائم و نشانه‌هایی که در رفتار فرد وجود دارد توجه کنیم. علائم اختلال افسردگی در برخی از افراد ضعیف و در برخی دیگر از افراد شدید و ناتوان‌کننده است. به هر حال مهم‌ترین علائم افسردگی در افراد مختلف شامل موارد زیر است.
  • کاهش شور و شوق
یکی از مهم‌ترین علائم افسردگی این است که فرد تمایلی به انجام فعالیت‌های قبلی خود ندارد. به طور مثال اگر پیش از این اهل سوارکاری، مطالعه یا موسیقی بوده، در حال حاضر شور و شوقی برای انجام این فعالیت‌ها ندارد.
  • کاهش انرژی و خستگی
یکی دیگر از نشانه‌های افسردگی این است که فرد همواره احساس خستگی مداوم دارد و نمی‌تواند برای فعالیت‌های روزمره تلاش کند و اغلب اوقات را به بطالت می‌گذراند.
  • اختلالات خواب
شایع‌ترین علامت اختلال افسردگی مشکلات در خواب است. این افراد نشانه‌های مختلفی را تجربه می‌کنند، به طور مثال ممکن است خیلی زود بیدار شوند و دیر به خواب بروند یا اینکه برعکس ساعات طولانی خواب باشند و خواب سنگین و بی‌حرکتی داشته باشند.
  • تغییرات در اشتها
کاهش یا افزایش شدید در اشتها که با علائم تغییر وزن همراه است، از نشانه‌های دیگر اختلال افسردگی است.
  • مشکلات تمرکز و توجه
کاهش تمرکز از نشانه‌های دیگر اختلال افسردگی است که باعث می‌شود عملکرد تحصیلی و شغلی فرد تحت تاثیر قرار بگیرد.
  • احساس گناهکاری و بی‌ارزشی
کسانی که درگیر افسردگی می‌شوند احساس بی‌ارزشی، خطاکاری و خودانتقادی شدید دارند و ممکن است بدون دلیل خاصی احساس کنند بی‌ارزش هستند یا حضور آن‌ها برای دیگران فایده‌ای ندارد. در واقع این احستسات باعث می‌شود این افراد همواره خود را سرزنش کنند. البته باید دقت داشته باشید این علائم فقط یک چارچوب برای تشخیص اختلال افسردگی است. یعنی در صورتی که 1 یا 2 مورد از این علائم را تجربه می‌کنید، نباید به خود یا اطرافیانتان برچسب بزنید.  بلکه این موارد تنها نشانه خطر و تذکرهای جدی هستند که با مشاهده آن‌ها باید به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید تا دلیل بروز این علائم به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.   درمان خانگی برای استرس چیست؟بیشتر بخوانید:درمان خانگی برای استرس چیست؟

نشانه‌های افسردگی شدید چیست؟

نشانه‌های افسردگی شدید چیست؟
در مواردی که فرد درگیر اختلال افسردگی شدید شود، نشانه‌ها با شدت بیشتری بروز می‌کنند، همچنین فرد احساس درماندگی و پوچی بیشتری می‌کند. افکار منفی و پیش‌بینی‌های تاریک درباره آینده، احساس ناامیدی از زندگی و اقدام برای خودکشی از بارزترین علائم اختلال افسردگی شدید هستند. افرادی که درگیر افسردگی شدید می‌شود میل جنسی بسیار ضعیفی دارند و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که اغلب مبتلایان به افسردگی شدید بی‌قرار و پریشان هستند، طوری که با تکان دادن دست یا پا می‌خواهند خشم و اندوه خود را ابراز کنند.

آیا افسردگی همان ناراحتی و اندوه است؟

یکی از سوالات متداول اغلب افراد درگیر غم و اندوه این است که آیا ناراحتی که همه ما در طول شبانه روز تجربه می‌کنیم همان افسردگی است. به عبارت دیگر چگونه می‌توانیم نشانه‌های افسردگی را از نشانه‌های ناراحتی و اندوه تشخیص دهیم. بهتر است بدانید اندوه و ناراحتی پاسخ‌های طبیعی به فقدان و غمی است که در طول زندگی تجربه می‌کنیم. اغلب افرادی که درگیر این حالت هستند به راحتی نمی‌خندند، از حضور در جمع استقبال نمی‌کنند و سعی می‌کنند تنها باشند یا اینکه دنبال معنای جدیدی در زندگی می‌گردند. بنابراین این حالت اجتناب‌ناپذیر است و هر فردی در زندگی ممکن است بارها و بارها با این حالت مواجه شود. اگرچه اختلال افسردگی همراه با احساس ناراحتی و اندوه است، اما یک وضعیت روانی خاص با پیچیدگی‌های بیشتر از غم و اندوه است. به عبارت دیگر افسردگی با احساس ناراحتی، بی‌ارزشی، ناامیدی و افسردگی شدید و طولانی همراه است. افراد مبتلا به افسردگی ممکن است انگیزه و انرژی خود را از دست دهند و به سختی توانایی انجام فعالیت‌های روزمره را داشته باشند. همچنین این افراد ممکن است با مشکلات خواب، تغییرات در اشتها، کاهش تمرکز و توجه، خودانتقادی شدید و افکار منفی مواجه شوند. بنابراین، می‌توان گفت که افسردگی یک وضعیت روانی شدیدتر از ناراحتی و اندوه معمولی است. در صورت تجربه این علائم به طور مداوم و تأثیر منفی بر زندگی روزمره بهتر است با یک روانشناس یا روانپزشک باتجریه ملاقات کنید.

مدت زمان دوره­‌های افسردگی چقدر است؟

مدت زمان دوره‌های افسردگی متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما آنچه مسلم است اغلب افراد مبتلا به افسردگی دوره‌های عود را تجربه می‌کنند. اغلب موارد افسردگی ممکن است به صورت تکرارشونده و مزمن بروز پیدا کند که در این صورت ممکن است به عنوان افسردگی مزمن شناخته می‌شود. البته در برخی از افراد هم دوره‌های اختلال افسردگی کوتاه و گذرا بروز پیدا می‌کند. بنابراین دوره‌های افسردگی  مدت زمان ثابتی ندارد و ممکن است بین چند هفته تا چند ماه یا حتی چند سال بروز کند.. البته برخی از افراد هم فقط یکبار افسردگی را تجربه کنند و بعد از آن به حالت طبیعی خود بازمی‌گردند. تنها نکته مهمی که در دوره‌های زمانی افسردگی لازم است بدانید این است که هر چقدر زودتر برای درمان اقدام کنید، احتمال بهبودی افزایش پیدا می‌کند و می‌توانید از عود مجدد دوره‌های افسردگی پیشگیری کنید. درمان افسردگی چگونه انجام می‌شود؟ خوشبختانه افسردگی از اختلالات روانی است که گزینه‌های متعددی برای درمان آن وجود دارد. موارد زیر مهم‌ترین شیوه‌های درمان افسردگی است.

درمان دارویی اختلال افسردگی

درمان دارویی اختلال افسردگی
یکی از شیوه‌های اثربخش برای درمان افسردگی، درمان دارویی است. روانپزشکان با توجه به شرایط بیمار یعنی شدت علائم و نوع بیماری، شرایط سنی و بیماری‌های جسمی از دارو برای درمان اختلال افسردگی استفاده می‌کنند. داروهای ضد افسردگی موجب ترشح پیام‌رسان‌های عصبی نظیر نوراپی نفرین، دوپامین و سروتونین می‌شوند. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که داروهای ضد افسردگی در کنار خواص دارویی متعددی که دارند موجب بروز عوارض هم می‌شوند. عوارض احتمالی مصرف دارو در همه افراد یکسان نیست. حتی شدت بروز عوارض جانبی هم در افراد مختلف متفاوت است. درمان دارویی افسردگی به عنوان بخشی از درمان کلی افسردگی یا به عنوان درمان تکمیلی در کنار روش‌های درمانی دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروهای ضد افسردگی شامل موارد زیر است.
  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونینSSRIs
این داروها شامل شامل فلوئوکستین، سرترالین، اسکیتالوپرام و پاروکستین است.
  • مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین SNRIs
این داروها شامل دسته شامل ونلافاکسین، دولوکستین،  دسومیپرامین است.
  • آنتیدپرسانت‌ها
این دسته داروی ضد افسردگی شامل میترازاپین، بوپروپیون است.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها
برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها نظیر سام‌اِی (S-Adenosyl methionine) هم برای برخی از بیماران به عنوان درمان مکمل در افسردگی استفاده می‌شوند. نکته مهمی که درباره درمان دارویی اختلال افسردگی باید بدانید این است که هر فرد و هر موقعیت درمانی ممکن است نیازهای خاص خود را داشته باشد و ممکن است داروی مناسب برای یک فرد، برای دیگری مناسب نباشد. بنابراین تشخیص و تجویز داروها باید توسط یک پزشک متخصص صورت گیرد. همچنین، درمان دارویی اغلب با درمان‌های روان‌درمانی مثل روان‌درمانی گفتگویی یا روش‌های تغییر سبک زندگی ترکیب می‌شود تا بهبودی بهتر و پایدارتر حاصل شود.

درمان افسردگی با رواندرمانی

رواندرمانی از شیوه‌های اثربخش برای بهبود علائم افسردگی و برگرداندن فرد به زندگی عادی است. هدف اصلی از روان‌درمانی درمان و کاهش علائم افسردگی، بهبود عملکرد روزمره و ارتقای کیفیت زندگی فرد مبتلا است. در این شیوه درمان، رواندرمانگر با بیمار در یک محیط و فضای درمان امن صحبت می‌کند تا بیمار قادر باشد احساسات و رفتارهای ناسالم خود را بشناسد و بتواند آن‌ها را کنترل کند. در رواندرمانی تمرکز درمانگر و بیمار بر توانایی آگاهی و قبول کردن تجربیات فعلی بدون سرزنش و داوری است. همچنین درمانگر روابط خانوادگی فرد را بررسی می‌کند تا با تغییر الگوهای روانی وضعیت روانی فرد بهبود پیدا کند.

درمان سریع افسردگی در چه مواردی انجام می‌شود؟

درمان سریع افسردگی فقط برای افرادی که درگیر افسردگی شدید هستند ضرورت دارد. زیرا افسردگی‌های خفیف با تغییر سبک زندگی و افسردگی‌های متوسط با رواندرمانی و استفاده از دارو تحت کنترل قرار می‌گیرند. اما در افسردگی شدید که فرد به درمان مقاومت می‌کند، بهتر است هر چه سریع‌تر بیمار بستری شود تا اقدامات درمانی مورد نیاز انجام شود.

درمان افسردگی در خانه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های درمان افسردگی، تغییر سبک زندگی است. مهم‌ترین اقدامات برای تغییر سبک زندگی و بهبود اختلال افسردگی شامل موارد زیر است.
  • مراقبت از خود
یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای درمان اختلال افسردگی در خانه باید انجام دهید، مراقبت از خود است. فرد افسرده برای مراقبت از خود لازم است خواب کافی، تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظمی داشته باشد و به خود فرصت بدهد تا بتواند باز هم از فعالیت‌های روزمره لذت ببرد. انجام فعالیت‌های ورزشی و فیزیکی سطح اندوفین را افزایش می‌دهد و موجب ایجاد احساس خوشایندی می‌شوند.  هیچ محدودیتی برای انتخاب ورزش وجود ندارد؛ فرد می‌تواند بین ورزش‌های پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، یوگا، تنیس و … فعالیت ورزشی مورد نظر خود را انتخاب کند.
  • حفظ روتین روزانه
یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای درمان افسردگی در خانه باید انجام دهید این است که روتین روزانه و منظمی داشته باشید که به تمرین ورزشی، مطالعه، فعالیت اجتماعی و استراحت بپردازید. قطعا نامتوازن بودن یا حدف هر کدام از این فعالیت‌ها برای مدت طولانی عملکرد شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود کیفیت زندگی شما از بین برود. مدیریت استرس روش‌های مدیریت استرس مانند تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های آرامش بدن تا حد زیادی در درمان اختلال افسردگی در خانه تاثیر دارند و باعث می‌شوند بیمار بتواند استرس خود را کنترل کند.
  • ارتباطات اجتماعی و مشارکت در فعالیت‌های گروهی
حفظ ارتباطات اجتماعی و دیدار با خانواده و دوستان روحیه فرد افسرده را بهتر می‌کند و باعث می‌شود بتواند از حمایت دیگران استفاده کند. فردی که درگیر اختلال افسردگی است باید در فعالیت‌هایی شرکت کند که موجب شادی و خوشحالی او شوند. به طور مثال فعالیت‌های خلاقانه مانند نقاشی، نوشتن، نواختن موسیقی یا هرگونه فعالیتی که خلاقیت شما را به چالش بکشد افسردگی را کاهش می‌دهد.
  • استفاده از روش‌های مثبت‌نگری
فردی که درگیر اختلال افسردگی است، باید سعی کند تمرکز خود را بر روی ایده‌ها و افکار مثبت بگذارد. انجام تمرین تفکر مثبت، شکرگزاری روزانه، نوشتن در دفتر خاطرات و تماشای فیلم‌ها و کتاب‌های تا حد زیادی در بهبود روحیه فرد افسرده تاثیر دارد. تست‌های افسردگی کدامند؟ با اینکه بررسی علائم و نشانه‌ها راه تشخیص افسردگی است، اما روانپزشکان می‌‌توانند از تست‌های تشخیصی افسردگی هم برای ارزیابی وضعیت بیمار استفاده کنند. پزشک از بیمار می‌خواهد به سوالات پرسشنامه با دقت پاسخ دهد. اغلب سوالات این تست‌ها درباره این است که بیمار طی چند هفته یا چند ماه گذشته احساساتی نظیر افسردگی، سرخوردگی، ناامیدی را تجربه کرده است یا خیر. همچنین سوالاتی درباره نحوه انجام فعالیت‌های شغلی و ارتباطات فرد در پرسشنامه گنجانده شده تا پزشک بتواند ارزیابی دقیقی از وضعیت روحی و روانی فرد داشته باشد. مزیت استفاده از تست روانشناسی این است که با استفاده از این تست، شدت و نوع علائم به طور دقیق ارزیابی می‌شود. پرکاربردترین تست‌های افسردگی شامل موارد زیر است.
  • تست افسردگی بک
  • تست افسردگی هامیلتون
  • تست افسردگی زون

جمع بندی

اختلال افسردگی از شایع‌ترین مشکلات روحی و روانی است که بدون محدودیت سنی و جنسی همه افراد را درگیر می‌کند. این اختلال با غم و اندوه همراه است و انگیزه و شوق فرد را برای انجام فعالیت‌های عادی و روزمره کاهش می‌دهد و باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود.  برای اینکه علائم شدید نشود و درمان سخت‌تر نشود، لازم است فردی که درگیر علائم افسردگی است، هر چه زودتر به روانپزشک مراجعه کند و تحت درمان قرار بگیرد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره علائم و نشانه‌های اختلال افسردگی در اختیار شما قرار دهیم و شما را با شیوه‌های تشخیص و درمان آن آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما سودمند باشد.
۰ ۰

فلج اندام ; انواع، علائم و درمان آن

 

فلج اندام ; انواع، علائم و درمان آن انسان‌ها به دلیل ندانستن، از برخی بیماری‌ها می‌ترسند. در نظر عموم مردم، فلج یعنی نتوانستن حرکت کردن اندام‌ها. همچنین فکر می‌کنند که فلج شدن باعث می‌شود که همه حس‌ها مثل لمس و کنترل بدن از دست بروند. اما واقعا فلج این معنی ندارد و متفاوت است. این مطلب جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارد، در صورت مشکل به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. فلج انواع مختلفی با شدت‌های متفاوت دارد. گاهی فلج همیشگی و گاهی موقتی است. همچنین ممکن است شدت فلج با زمان تغییر کند. یعنی اول بیماری شدید باشد و بعدا کم شود یا برطرف شود یا با درمان بهبود یابد. در اصل پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص نوع بیماری به دکتر پارزی بروید. اما اگر می‌خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری بدست آورید، در این مقاله قصد داریم انواع فلج اندام را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

فلج به چه معناست؟

فلج یعنی نتوانستن حرکت کردن یا فلج شدن عضلات. این نتوانی گاهی همیشگی و گاهی موقتی است. دلیل فلج شدن آسیب به اندام نیست، بلکه آسیب به عصب، باعث فلج شدن اندام می‌شود. دلیل اصلی فلج شدن می‌تواند از موارد زیر باشد:
  • ممکن است مغز آسیب ببیند و نتواند به بخشی از بدن سیگنال بفرستد.
  • مغز احساسات را از بخش‌های مختلف بدن می‌گیرد، اما نخاع آسیب دارد و انتقال ممکن نیست.
  • گاهی آسیب به نخاع باعث می‌شود که ارسال و دریافت سیگنال ممکن نباشد.
  • نخاع سیستم امنیتی مغز است، اگر این سیستم خراب شود ارسال و دریافت ممکن نمی‌شود. آسیب به نخاع می‌تواند به خاطر اتفاقاتی مثل ضربه، تصادف و بیماری اتفاق بیفتد.
  • در برخی موارد کم‌رخ آسیب به اندام باعث انواع فلج اندام می‌شود. مثلا کسانی که دیابت دارند، دیابت روی اعصاب اندام‌هایشان اثر می‌گذارد، مثلا مشکلاتی در حرکت پا دارند. مشکل پا در این افراد به شکل حرکت  با سختی رخ می‌دهد.

اندام چگونه فلج می­شوند

اندام چگونه فلج می­شوند
فلج اندام انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها دلایل متفاوتی دارند. اما بیشتر آسیب‌های نخاعی که به خاطر تصادف، سقوط، آسیب‌های ورزشی و آسیب‌های خشونت‌آمیز اتفاق می‌افتند، می‌توانند عامل فلج اندام باشند. دلایل دیگری که می‌توانند انواع فلج اندام را ایجاد کنند، عبارتند از:
  • بیماری ALS یا لوگریگ یا اسکروز جانبی آمیوتروفیک
  • آسیب مغزی تروماتیک یا  TBI
  • بیماری فلج مغزی
  • لوکودیستروفی و اتاکسی فردریش که از اختلالات ارثی هستند
  • بیماری‌های لایم، سندروم فلج اطفال و بیماری‌های مشابه باکتریایی و ویروسی
  • سندروم گلین باره و بیماری‌های خود ایمنی دیگر
  • اسکلروز چندگانه
  • دیستروفی عضلانی
  • سکته مغزی
  • تومور ستون فقرات
شدت فلجی که هر یک از این دلایل ایجاد می‌کنند، متفاوت است و فرد بسته به پیشینه‌ای که در بیماری‌های دیگر دارد، ممکن است نوع متفاوتی از فلج شدن را تجربه کند.

انواع فلج اندام چیست؟

انواع فلج اندام چیست؟
مغز و نخاع می‌توانند به روش‌های مختلف آسیب ببینند، که باعث انواع مختلفی از فلج شدن بدن می‌شوند. اما در کل ۴ نوع فلج اصلی وجود دارد:
  • کوادری پلژی: فلج شدن همه چهار اندام
  • پاراپلژی: فلج شدن اندام‌های پایینی یا از کمر به پایین
  • مونوپلژی: فلج شدن فقط یک اندام بدن
  • همی پلژی: فلج شدن یک طرف کامل بدن
در ادامه هر یک از این انواع را توضیح می‌دهیم و سپس سه نوع دیگر فلج شدن که فلج مغزی، فلج صورت و فلج خواب هستند را معرفی می‌کنیم.

مونوپلژی چیست؟

مونوپلژی یکی از انواع فلج اندام است که فقط یک اندام را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اندام کاملا فلج نمی‌شود. این نوع فلج بر سایر اندام‌ها اثری ندارد و فردی که مونوپلژی دارد، سایر اندام‌هایش را کنترل می‌کند.

دلیل اصلی ایجاد مونوپلژی چیست؟

دلیل اصلی مونوپلژی، فلج مغزی است. اما عوامل دیگری هم می‌توانند این نوع فلج اندام را ایجاد کنند. فلج نخاعی، سکته مغزی، تومور مغزی و سایر انواع آسیب‌های مغزی از عوامل این نوع فلج شدن هستند. همچنین آسیب دیدن عصب‌ها به خاطر بیماری، جراحی و آسیب دیدن نورون‌های حرکتی نیز می‌تواند مونوپلژی را ایجاد کند. گاهی فلج یک اندام خاص موقتی است. اکثرا با فیزیوتراپی قدرت اندام مورد نظر برگردانده می‌شود.

فلج همی پلژی چیست؟

این نوع فلج، یک طرف بدن را فلج می‌کند یعنی دست و پا فلج می‌شوند. در ابتدای همی پلژی، فرد اول احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا می‌کند و بعد عضلات به تدریج ضعیف می‌شوند و تا فلج کامل اندام ادامه می‌یابند. در این نوع از انواع فلج اندام، شدت فلج شدن در افراد متفاوت است و عوامل مختلفی در پیشرفت بیماری نقش دارند. همی پارزی بیماری است که در آن یک طرف بدن ضعیف می‌شود. این دو بیماری را نباید با هم یکی دانست. اگر فردی بیماری عصبی داشته باشد احتمال اینکه از همی پارزی به همی پلژی برسد، زیاد است. این نوع فلج هم گاهی موقتی است و با فیزیوتراپی بهبود می‌یابد.

دلیل اصلی فلج همی پلژی چیست؟

دلیل اصلی فلج همی پلژی چیست؟
دلیل اصلی این نوع فلج هم مشکلات مغزی است. آسیب به نخاع، آسیب به سیستم عصبی و مغز می‌تواند همی پلژی را ایجاد کند.

فلج پاراپلژی چیست؟

پاراپلژی یعنی فلج شدن اندام‌های پایین کمر. علائم فلج اندام های تحتانی، فلج باسن و دو پا هستند. همچنین ممکن است بر عملکردهای اندام‌های این قسمت مانند تمایلات جنسی اثر منفی بگذارد. در نظر عموم مردم، این نوع از انواع فلج اندام، یعنی فرد نتواند حرکت کند و چیزی احساس کند. اما واقعا این نوع فلج برای هر فرد متفاوت است. این نوع فلج همیشگی نیست و ممکن است به خاطر اختلال در مغز و نخاع رخ دهد و با ترمیم نورون‌ها بهبود یابد. فیزیوتراپی به بیمار کمک می‌کند تا سلامتی خود را برگرداند. اگر فردی در تصادف فلج اندام تحتانی شود، دیه فلج اندام تحتانی مثل دیه کامل است.

دلیل ایجاد فلج پاراپلژی چیست؟

فلج نخاعی یا آسیب نخاعی، عمده‌ترین عامل ایجاد فلج اندام تحتانی است. این آسیب باعث می‌شود که مغز نتواند پیام‌های خود را به اندام‌های مورد نظر بفرستد و یا از آن‌ها دریافت کند. عفونت‌ها و تومورهای نخاعی، ضایعات نخاعی، عفونت‌های مغزی و گاهی آسیب عصب‌های کمر و باسن نیز می‌توانند منجر به این نوع فلج شوند. همچنین ناهنجاری‌های مادرزادی، کمبود اکسیژن در مغز و نخاع در اثر تصادفات و ضربه‌ها نیز می‌توانند عامل ایجاد این بیماری باشند. برای درمان فلج اندام تحتانی، باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.   سیاتیک چیست ؟ علائم و روش های درمان آنبیشتر بخوانید:سیاتیک چیست؟ علائم و روش های درمان آن

فلج کوادری پلژی چیست؟

فلج چهار اندام یا کوادری پلژی یا تتراپلژی، نوعی از فلج است که در آن ارتباط مغز با اندام‌های زیر گردن قطع می‌شود. این فلج می‌تواند در هر فردی شدت و شکل متفاوتی داشته باشد. به همین دلیل، میزان بهبودی هر بیمار متفاوت است. برخی از بیماران با فیزیوتراپی می‌توانند وضعیت خود را بهبود بخشند و برخی دیگر بدون نیاز به درمان خوب می‌شوند.

دلیل ایجاد فلج کوادری پلژی چیست؟

کوادری پلژی یک حالت فلج اندام است که ممکن است به دلیل آسیب مغزی، سکته یا فشار بر نخاع رخ دهد. بعضی از افراد همان لحظه که آسیب می‌بینند، کوادری پلژی می‌شوند. اما ممکن است پس از درمان یا عمل جراحی، وضعیت آن‌ها بهتر شود و فلج کمتری داشته باشند. عوامل اصلی که می‌توانند منجر به کوادری پلژی شوند، حوادث، خشونت، آسیب‌های ورزشی مخصوصا در ورزش‌هایی مثل فوتبال و ضربه‌های تروماتیک هستند.

علل دیگری که می‌توانند باعث کوادری پلژی شوند، عبارتند از:

  • سرطان و عفونت در قسمت نخاع
  • آسیب مغزی که ناشی از عفونت و سکته است
  • کاهش اکسیژن مغز به خاطر غش، بیهوشی و شوک حساسیتی
  • صدمه شدید به عصب‌های بدن
  • استفاده زیاد از الکل و مواد مخدر
  • حساسیت به دارو

فلج مغزی چیست؟

فلج مغزی چیست؟
کوادری پلژی یک حالت فلج اندام است که معمولا در زمانی رخ می‌دهد که مغز فرد هنوز رشد نکرده است و اغلب قبل از تولد اتفاق می‌افتد. نشانه‌های این حالت فلج در دوران نوزادی و پیش از شروع مدرسه مشهود می‌شوند. این حالت فلج باعث می‌شود که فرد در حرکت دچار مشکل شود و با رفلاکس‌های زیاد و شلی، حرکات ناخودآگاه و سختی در راه رفتن مواجه شود. علاوه بر این، این افراد ممکن است در بلعیدن دچار مشکل شوند و چشم‌های آنها هماهنگ نباشند. ماهیچه‌های این افراد سخت است و این باعث می‌شود که حرکت کردن برای آنها دشوار باشد. گاهی اوقات این حالت فلج منجر به فلج کل اندام می‌شود. تاثیر این حالت فلج بر افراد متفاوت است؛ بنابراین برخی از افراد تنها در راه رفتن مشکل دارند و برخی دیگر به کم توانی ذهنی مبتلا می‌شوند. برای این حالت فلج، هیچ درمانی وجود ندارد و فرد باید تا پایان عمر با آن کنار بیاید. البته در برخی موارد، درمان‌هایی برای بهبود عملکرد فرد موجود هستند.

علائم فلج مغزی چیست؟

این نوع فلج اندام در هر فردی متناسب با شرایط خودش تغییر می‌کند و همانند دیگر انواع فلج، یکسان نیست. اما معمولاً این افراد با مشکلاتی در حرکت، گفتار و بلعیدن غذا و همچنین عدم هماهنگی بین اعضای بدن روبرو هستند. گاهی اوقات برخی از آنها وقتی قدم می‌زنند، به سمت یکی از طرف‌ها می‌لغزند، یا پایشان را روی زمین می‌کشند، زانوهایشان به هم می‌خورند و راه رفتنشان نامنظم است.

چه مشکلاتی از آسیب فلج مغزی به وجود می‌آیند؟

این فلج اندام علاوه بر مشکلات حرکتی ناشی از ناهماهنگی اعضا، باعث ایجاد برخی از عوارض و بیماری‌ها برای فرد می‌شود. این بیماری‌ها عبارتند از:
  • تشنج یا صرع
  • مشکلات شنوایی و بینایی
  • حس درد یا لمس ناطبیعی
  • بی‌اختیاری ادرار و یبوست
  • اختلالات عاطفی و روانی
این نشانه‌ها معمولا با گذر زمان و بزرگ شدن فرد بیشتر نمی‌شوند و فقط ممکن است تغییراتی در شدت برخی از آنها اتفاق بیفتد. مثلا عضلات کوچک و سخت شوند و فلج عضلانی ایجاد شود؛ بیماران اگر از درمان‌هایی مثل فیزیوتراپی محروم باشند، وضعیتشان بدتر می‌شود. زمانی که کودک نشانه‌هایی از اختلال در رشد، ارتباط با محیط و بلعیدن غذا داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

فلج صورت چیست؟

فلج صورت (فلج بل) یکی از انواع فلج اندام است که در آن عضلات صورت شل می‌شوند. این فلج ناشی از آسیب عصب صورت است که ممکن است یک طرف یا هر دو طرف صورت را تحت تاثیر قرار دهد. عواملی مثل عفونت و التهاب عصب صورت، ضربه به سر، تومور در سر و گردن و سکته مغزی می‌توانند این فلج را ایجاد کنند. مدت زمان این فلج بستگی به علت آن دارد. مثلا در فلج بل، صورت به طور ناگهانی فلج می‌شود. در حالی که در تومور، این فلج به آرامی رخ می‌دهد. فلج ممکن است همیشگی یا موقت باشد.

فلج صورت به چه دلیلی رخ می­دهد؟

فلج بل یکی از شایع‌ترین انواع فلج‌ها است که در آن عصب صورت به دلیل التهاب مبتلا می‌شود و یک طرف عضلات صورت را شل می‌کند. علت دقیق آن معلوم نیست و ممکن است زمانی رخ دهد که عصب صورت با ویروس عفونت کند. این فلج معمولا در مدت ۶ ماه خوب می‌شود. اگر فلج به خاطر سکته باشد، به این معنی است که عصب صورت در مغز آسیب دیده است. این آسیب ممکن است به دلیل کمبود اکسیژن یا خونریزی مغزی باشد. همینطور ممکن است شکستگی استخوان جمجمه، عفونت گوش و بیماری‌های عفونی دیگر این فلج را ایجاد کنند. بعضی از نوزادان در زمان تولد فلج صورت دارند، اما ۹۰ درصد آنها به صورت خودکار بهبود می‌یابند. سندروم موبیوس و ملکرسون- روزنتال دو نوع فلج صورت مادرزادی هستند.

فلج خواب چیست؟

Young man hiding in bed under the blanket
فلج خواب یک نوع فلج اندام است که با بقیه متفاوت است. در این فلج، فرد هوشیار است ولی نمی‌تواند حرکت کند. گاهی اوقات افراد در این حالت خفگی و فشار حس می‌کنند. نارکولپسی هم یک اختلال خواب است که با فلج خواب فرق دارد. در نارکولپسی، مغز خواب زیادی می‌خواهد و نمی‌تواند خواب را کنترل کند. اگر این مشکلات برای شما مزاحمت ایجاد می‌کنند، بهتر است از دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت بگیرید.

چه زمانی فلج خواب اتفاق می‌افتد؟

فلج خواب یک نوع فلج اندام است که در دو زمان مختلف اتفاق می‌افتد. یکی زمانی که قبل از خوابیدن هستید که به آن هیپناگوژیک می‌گویند و دیگری زمانی که بیدار می‌شوید که به آن هیچنوپومیک می‌گویند. وقتی خوابیده‌اید بدن شما آرام است و تغییرات را احساس نمی‌کنید. هیپناگوژیک زمانی رخ می‌دهد که در این حالت هوشیار باشید ولی بفهمید که نمی‌توانید صحبت کنید. دلیل فلج اندام در این زمان این است. در زمان خواب دو نوع حرکت چشم وجود دارد. یکی REM که حرکت سریع چشم است و دیگری NREM که حرکت آهسته چشم است. این دو حرکت در یک چرخه ۹۰ دقیقه‌ای تکرار می‌شوند. ۷۵ درصد زمان خواب  NREM است. در زمان REM عضلات شما سفت می‌شوند و شما رویا می‌بینید. اگر قبل از پایان REM بیدار شوید، می‌فهمید که عضلات شما حرکت نمی‌کنند و این باعث می‌شود که احساس فلج شدن کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، از هر ۱۰ نفر ۴ نفر فلج خواب دارند. عواملی که باعث ایجاد فلج خواب می‌شوند، عبارتند از: کمبود خواب، تغییر در الگوی خواب، شرایط روانی بد، خوابیدن رو به پشت و مصرف زیاد مواد.

سوالات رایج در حوزه­ی فلج اندام

  • آیا بیماری فلج صورت بیماری مهمی است؟ فلج صورت باعث می‌شود که یک طرف یا تمام صورت افراد شل شود. این مشکل معمولا در مدت چند ماه به صورت کامل خوب می‌شود و نیازی به درمان ویژه ندارد.
  • سه علامت اولیه برای فلج مغزی چیست؟ فلج مغزی ۳ علامت اولیه دارد که عبارتند از:
تاخیر در رشد کودک به خصوص در زمانی که خزیدن و نشستن را یاد می‌گیرد. رشد ناکافی ماهیچه‌ها در زمان رشد. وضعیت نامناسب نوزاد از نظر عمومی.
  • فلج پزشکی به چه معناست؟ فلج پزشکی به معنی از کار افتادن بخشی یا کلی از بدن در حرکت است. علت‌های این فلج مختلف است و ممکن است همیشگی یا گذرا باشد.
۰ ۰

اثرات، مزایا و معایب گوش دادن به موسیقی در حین کار

 آیا هنگام کار به موسیقی گوش می دهید؟ آیا گوش دادن به موسیقی گاهی شما را متمرکز نگه می دارد و گاهی حواس شما را پرت می کند؟ افراد هنگام گوش دادن به موسیقی در حین کار موقعیت های مختلفی را تجربه می کنند. به طور کلی همه افراد را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

1. افرادی که برای کار به سکوت کامل نیاز دارند.

2. افرادی که می توانند در هر جایی کار کنند، حتی مشغله.

3. کسانی که لیست بلندبالایی از آهنگ های مختلف برای شروع کار خود دارند.

همه چیز به انتخاب شخصی شما بستگی دارد. به نتایج متفاوتی رسیدیم. گاهی موقع گوش دادن به موسیقی خوب کار می کردیم و گاهی نسبت به موسیقی بی تفاوت بودیم. برخی از افراد روی موسیقی تمرکز می کنند و برخی دیگر فقط برای سرگرمی و آرامش به آن گوش می دهند. در این مقاله در مورد تاثیرات گوش دادن به موسیقی در حین کار صحبت می کنیم.

تاثیرات علمی گوش دادن به موسیقی در حین کار

پیوند علمی بین موسیقی و بهره وری کار به این سادگی نیست که بگوییم موسیقی به نحوی کارایی و بهره وری را افزایش می دهد. مقالات زیادی اثربخشی موسیقی را نشان داده اند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

زیست شناسان اعصاب از دیرباز به مطالعه تاثیرات موسیقی بر مغز علاقه مند بوده اند. گوش دادن به موسیقی دلپذیر باعث ترشح دوپامین می شود که استرس را کاهش می دهد و بهزیستی ما را بهبود می بخشد. حال باید ببینیم که موسیقی فعالیت هوشمندانه تر و سخت کوشی را تشویق می کند؟ یا موسیقی چقدر بر بهره وری کار ما تأثیر می گذارد؟ viola-music.com

با توجه به تحقیق حاضر نتایج زیر بدست آمد:

موسیقی می تواند فعالیت بدنی را بهبود بخشد.

موسیقی می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

موسیقی بهره وری کار را افزایش می دهد.

موسیقی شما را خوشحال می کند.

گوش دادن به موسیقی تحمل کارهای تکراری را افزایش می دهد.

گوش دادن به موسیقی در اوقات فراغت نیز بهره وری شما را افزایش می دهد.

موسیقی می تواند عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد

گوش دادن به موسیقی ورزش را تسهیل می کند. طبق مطالعه ای که توسط کوستاس کاراگیورگ (روانشناس ورزشی) انجام شده است، گوش دادن به موسیقی عملکرد بدنی زنان و مردان را بهبود می بخشد. به همین ترتیب گوش دادن به موسیقی در حین فعالیت بدنی درک میزان سختی حرکت را کاهش می دهد که منجر به افزایش سرعت کار می شود و بیشتر از حد معمول کار می کنیم. حتی گوش دادن به موسیقی سریعتر در حین ورزش، تلاش بیشتری را ایجاد می کند.

موسیقی عملکرد شناختی را بهبود می بخشد

گوش دادن به موسیقی ما را باهوش تر نمی کند. در عوض، عملکردهای شناختی را بهبود می بخشد. در بزرگسالان گوش دادن به موسیقی سرعت پردازش مغز را افزایش می دهد. اما موسیقی شاد و غمگین می تواند حافظه را بهبود بخشد.

با این حال، توانایی‌های شناختی ما بر دوست داشتن موسیقی تأثیر می‌گذارد. محققان دانشگاه لوند دریافته اند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه شما عملکرد را بهبود می بخشد.

موسیقی می تواند بهره وری کار را افزایش دهد

دکتر ترزا لیسک، دانشیار موسیقی درمانی در دانشگاه میامی، تأثیرات گوش دادن به موسیقی را بر عملکرد کاری مطالعه کرده است. یک مطالعه پنج هفته‌ای بر روی بیش از 50 توسعه‌دهنده نرم‌افزار از چهار شرکت کانادایی نشان داد که کسانی که به موسیقی گوش می‌دهند ایده‌های بهتری پیدا کرده‌اند و کارها را سریع‌تر انجام می‌دهند.

موسیقی شما را خوشحال می کند.

موسیقی با بهبود خلق و خوی بهره وری شما را افزایش می دهد. بر اساس مطالعه ای که در مجله Cognitive Trends منتشر شده است، موسیقی در مبارزه با استرس و اضطراب بهتر از داروهای ضد افسردگی است. بیماران در این مطالعه قراری برای انجام عمل جراحی داشتند. یک گروه برای استرس ناشی از جراحی داروهای ضد افسردگی دریافت کردند. و گروهی دیگر به موسیقی گوش دادند. شرکت‌کنندگانی که به موسیقی گوش می‌دادند سطوح بالاتری از کورتیزول داشتند. (هورمون های استرس) کمتر بود و استرس کمتری در طول مطالعه وجود داشت

این مطالعه ارتباط مستقیمی با شرایط کاری ندارد، اما هر چه استرس و اضطراب کمتری داشته باشید، بهتر کار می کنید. اگر موسیقی می تواند حال شما را خوب کند، باید از آن برای افزایش بهره وری در محل کار استفاده کنید.

گوش دادن به موسیقی تحمل کارهای تکراری را افزایش می دهد

تحقیقات در زمینه پخش موسیقی در حین انجام کارهای تکراری نیز بهبود کارایی را نشان می دهد. این مطالعه بر بهره وری کارخانه متمرکز است، اما یافته های آن برای همه کارگران قابل اجرا است. اگر کار شما تکراری است، پس به موسیقی شاد گوش دهید تا هوشیار و با انگیزه بمانید.

مطالعه دیگری که در JAMA Online منتشر شد نشان داد که جراحانی که کارهای تکراری را در آزمایشگاه (بدون جراحی) انجام می‌دهند، هنگام گوش دادن به موسیقی عملکرد بهتری داشتند. به گفته محققان، این بهبود عملکرد هنگام گوش دادن به موسیقی به دلیل کاهش خستگی ناشی از کارهای تکراری است.

دانیل لوین، عصب شناس و نویسنده کتاب "این مغز شما در موسیقی است" با نتایج ذکر شده موافق است. به گفته وی، موسیقی کارهای تکراری را لذت بخش می کند و در حین انجام آنها تمرکز را افزایش می دهد.

گوش دادن به موسیقی در حین استراحت در محل کار نیز بهره وری را افزایش می دهد

آیا در اوقات فراغت موسیقی گوش می دهید؟ بر اساس مطالعه ای که در مجله موسیقی روانشناسی منتشر شده است وقتی دانش آموزان در اوقات فراغت خود از تکالیف به موسیقی گوش می دهند. آنها قادر خواهند بود بیشتر تمرکز کنند و نمرات بهتری کسب کنند.

با این حال، نتایج مطالعات در زمینه موسیقی مستلزم گوش دادن به لیست بلندبالایی از آهنگ های مختلف نیست. برخی از مطالعات نیز نشان داده اند که گوش دادن به موسیقی در شرایط خاص بهره وری را کاهش می دهد. نوع موسیقی بر بهره وری شما تأثیر می گذارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چه نوع موسیقی بهره وری کار را افزایش می دهد؟

مطالعات مختلفی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می دهد که موسیقی بدون کلام عملکرد را در کارهای تکراری افزایش می دهد و موسیقی با کلام عملکرد را کاهش می دهد. زیرا کلمات موجود در آهنگ حواس پرتی است. به عنوان مثال، به افراد مبتلا به ADHD توصیه می شود هنگام کار به صداهای غیرکلامی مانند نویز قهوه ای گوش دهند تا به حفظ تمرکز کمک کنند.

۰ ۰

بازنویسی محتوا چیست؟ چرا مطالب را بازنویسی کنیم؟


کپی رایتینگ یکی از راه های تولید محتوا است. امروزه اطلاعات حرف اول را در کسب و کارهای مختلف می زند. تولید محتوا می تواند کسب و کار شما را گسترش دهد. در حال حاضر، یکی از بهترین راه ها برای جذب مشتری، بازاریابی درونگرا است. همچنین یکی از بهترین راه های تولید محتوا کپی کردن محتوا است. برای آشنایی بیشتر و بهتر با این موضوع، این مقاله را دنبال کنید.

ویرایش یا بازنویسی محتوا چیست؟

بازنویسی یا بازنویسی یک متن به معنای بازنویسی آن به شکلی متفاوت است. این به معنای بردن متن به جای دیگری و تغییر جملات است. در این صورت موتورهای جستجو محتوای وب سایت شما را کاملاً جدید می بینند و آن را کپی شده از وب سایت دیگری نمی دانند. به عنوان مثال، اگر می خواهید از کلمه admin سایت در متن خود استفاده کنید، به جای آن از کلمه Adminesite استفاده می کنید. با این کار معنی کلمه را به کاربر می دهید و همچنین از دست الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو گریزان می شوید.

موتور جستجویی مانند گوگل از الگوریتم های مختلفی مانند پاندا و دزدان دریایی استفاده می کند تا مشخص کند که آیا محتوای وب سایت شما از سایت دیگری کپی شده است یا خیر. از آنجایی که این موضوع می تواند برای وب سایت شما مشکل ساز باشد و موتورهای جستجو رتبه وب سایت شما را دست کم گرفته یا جریمه کنند، بهتر است محتوای وب سایت خود را ایجاد کنید.

چه زمانی متن را بازنویسی کنیم؟

معمولاً وقتی می‌خواهیم مقاله جدیدی ایجاد کنیم، اگر اطلاعات قبلی در مورد آن نداشته باشیم، به منابع مختلفی مانند کتاب، مجلات، روزنامه‌ها و ... مراجعه می‌کنیم. ما با آن صحبت خواهیم کرد با این حال، موقعیت های زیادی وجود دارد که در آن ما نمی توانیم از این روش ها برای ایجاد محتوای خود استفاده کنیم و ما بررسی خواهیم کرد.

شما هیچ منبع خارجی ندارید: همانطور که گفته شد، وقتی می خواهیم محتوای جدیدی ایجاد کنیم، اگر اطلاعات کاملی در مورد موضوع نداریم، باید کتاب هایی با همین عنوان تهیه کنیم. همچنین می توانید از فیلم های آموزشی موجود در اینترنت استفاده کنید. اما اگر چنین منابعی نداشته باشیم، باید مطالب را بازنویسی کنیم.

ما اطلاعات کافی در مورد موضوع نداریم: یکی دیگر از مواردی که می تواند شما را مجبور به بازنویسی مقاله کند این است که اطلاعات کافی ندارید. به عنوان یک تولید کننده محتوا ممکن است با هر مشکلی مواجه شوید یا نیاز به ایجاد محتوای متفاوت داشته باشید از آنجایی که دانش کافی در این زمینه ندارید، بهتر است مطالب را بازنویسی کنید

زمان کافی برای ایجاد محتوا: ممکن است دو یا سه ساعت برای نوشتن یک مقاله وقت داشته باشید، البته در این مدت کوتاه نمی توانید اطلاعات کافی در مورد این موضوعات به دست آورید، خوب است که بتوان از آن برای نوشتن مجدد استفاده کرد. برای ایجاد محتوای متفاوت مواد در این صورت می توانید محتوایی با اطلاعات بیشتر و بهتر ایجاد کنید که به کاربر درک درستی از محتوا بدهد.

به کیفیت محتوا اهمیت نمی دهید: در برخی موارد، مانند گزارش مقاله، نه کاربر و نه نویسنده ممکن است زیاد به محتوای مقاله اهمیت ندهند و پر کردن صفحات در وب سایت موضوع مهمی است. آنها در این مواقع بهترین راه حل استفاده از محتوا نویسی است. در این صورت، نه تنها محتوای بهتری تولید کنید، بلکه زمان کمتری از شما می گیرد.

تمرین بازنویسی محتوا:

برای بازنویسی محتوا از روش های مختلفی استفاده می شود. در زیر به برخی از مهم ترین این تکنیک ها اشاره می کنیم.

به طور کلی، بازتولید یک متن به دو صورت انجام می شود:

تغییر جمله: در این مورد، در مقاله خود از جمله متفاوت استفاده می کنیم. مثلاً جمله «من مدیر سایت هستم» را به جمله «کار من مدیر سایت است» تغییر می دهیم. برای استفاده از این روش به صورت زیر عمل کنید.

متن اصلی را چند بار بخوانید و مطمئن شوید که ایده های اصلی را درک کرده اید.

نکات اصلی که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید.

آنچه را که در متن اصلی نوشتید بررسی کنید. مطمئن شوید که ایده اصلی را حفظ کرده اید و نسخه شما متفاوت است.

تغییر کلمه: این روش بازنویسی محتوا به این صورت است که کلمه را به گونه ای دیگر می نویسیم که همچنان مفهوم اصلی را به کاربر منتقل می کند، مثلاً به جای کلمه admin سایت از کلمه adminsite استفاده می کنیم که همین معنی را می دهد. . . به کاربر. برای استفاده از این روش از این روش استفاده می کنیم.

وقتی ایده اصلی جمله را فهمیدید، به دنبال کلمات کلیدی باشید. مراقب باشید، کلمات را می توان در بازنویسی اصلی حفظ کرد، اما بهتر است با تغییر برخی کلمات، ظاهر جمله را تغییر دهید.

به دنبال کلمات یا عباراتی باشید که قابل تغییر هستند.

از یک اصطلاحنامه یا فرهنگ لغت برای یافتن جایگزین استفاده کنید.

۰ ۰

آهنگ جدید آرش فرخزاد به نام «آواز کلاغ»Musicdel | موزیکدل

متن آهنگ آرش فرخزاد آواز کلاغ
آهای کلاغ قارقاری
بهت میگن حق نداری
بهت میگن پرهات سیاس
همیشه قارقارات براه‌س
درسته آوازم بدِ، درسته دور من غمِ
لعنت به این دور و زمون، آهای کلاغ آواز نخون
میگن که تو لونه ما، جا نیست واسه من و شما
آی بچه‌های دیونه، اینجا جای بزرگونه
میگن که قارقار صدات، هوای غم داره چشات
آهای کلاغ مهربون، آهای کلاغ آواز نخون
آی آدما حق با شماست، درسته بخت من سیاه‌س
ای وای از این لونه‌مون، با این تبر شده ویرون
آی کلاغا حالم بدِ، دل منم پر از غمِ
دل منم مثل شما، دیگه رفته به اون بالا
میخوام دیگه فرار کنم، این زخما رو چیکار کنم
چه خاکی من بر سر این، تنهای بی‌قرار کنم
۰ ۰

آهنگ جدید سهراب پاکزاد به نام «حواسم هست بهت یه وقت نشه غرق شه کشتیات»

متن آهنگ سهراب پاکزاد حواسم هست بهت یه وقت نشه غرق شه کشتیات
کاش تموم نشه روزایی که پیش من میایMusicdel | موزیکدل
باز لباسمو بپوشی بگم بهت میاد
حواسم هست بهت یه وقت نشه غرق شه کشتیات
کاشکی باز هوا بارون بشه پشت پنجره
آرزو کنیم از عشق ما دور شه غم بره
کاشکی باز دلت بخوره به قلب من گره
۰ ۰

نکات مهم قبل از خرید تشک


اتاق خواب مکانی برای استراحت است که در آن می توانید از کارهای روزمره استراحت کنید. اما برای داشتن خواب بهتر در شب، داشتن تخت مناسب بسیار مهم است. ملحفه نه تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه به داشتن خوابی آرام و دلپذیر کمک می کند. امروزه داشتن تخت مناسب برای روزهای پر استرس زندگی از برند تنیل چوب ضروری است.

سرویس خواب چیست؟

سرویس خواب مجموعه ای از مبلمان و لوازم جانبی است که برای راحتی و آرامش در هنگام خواب خدمت می کند. همه، از جمله تازه ازدواج کرده ها، کودکان و نوجوانان، به یک سرویس خواب خوب نیاز دارند. مطمئن شوید که آنها به اندازه کافی استراحت می کنند تا روز را به خوبی شروع کنند.

توجه داشته باشید که مبلمان اتاق خواب فقط برای زمان خواب نیست و از این وسایل در طول روز استفاده می شود. برای مثال می توان از کمد لباس و کشو برای وسایل شخصی و میز و صندلی در اتاق خواب برای مطالعه کتاب استفاده کرد. بنابراین تمامی این وسایل اعم از وسایل خواب و وسایل روزانه بخشی از سرویس خواب می باشد که برای افراد حائز اهمیت بوده و در آسایش و آرامش خاطر نقش بسزایی دارد.

سرویس خواب شامل چه چیزهایی می شود؟

خدمات تخت خواب شامل موارد زیر است:

شرط

مکانی که برای خوابیدن استفاده می شد.

تختخواب

میز کنار تخت میز کوچکی در کنار تخت برای قرار دادن ساعت، لامپ، کتاب و ... در شب است. یک میز کنار تخت معمولا یک یا دو کشو دارد.

میز آرایش با آینه

میز آرایش یک میز کوچک آینه دار است که برای آرایش و دکوراسیون شخصی استفاده می شود.

میز آرایش صندلی عسلی

این یک صندلی است که برای نشستن پشت میز آرایش استفاده می شود.

آینه بلند

یک آینه بزرگ برای دیدن قد شما

من را بساز

کشو برای نگهداری وسایل شخصی یا اقلام کوچک استفاده می شود.

کمد

مکانی برای نگهداری لباس و سایر موارد مربوط به پوشیدن

پاف یا مبل تختخواب شو

صندلی کوچک دسته دار و پشتی

موارد فوق از اجزای اصلی مجموعه اتاق خواب هستند. مدل سرویس خواب با توجه به سلیقه افراد انتخاب و چیدمان می شود. ; یعنی اتاق هر فرد نشان دهنده سلیقه اوست.

مدل های مختلف تخت برای عموم

بسته به مخاطب و سلیقه های مختلف، خدمات خواب عبارتند از:

اتاق خواب های کودک و نوجوان: این ست ها معمولا طرحی شاد و رنگارنگ دارند.

اتاق خواب بزرگسالان: این مبلمان از موادی مانند چوب، فلز یا ترکیبی از آنها ساخته شده و مدرن، کلاسیک یا حتی مینیمال هستند.

طراحی جدید اتاق عروس: تازه عروس ها و تازه عروس ها اغلب استایلی رمانتیک و زیبا دارند و می توانند از وسایلی مانند درختان با تزئینات زیبا استفاده کنند.

تخت سرویس سالمند: دارای طراحی ساده و راحت است که استفاده از آن را برای سالمندان آسان می کند. و راحت تر حرکت کنید و استراحت کنید

سرویس خواب دونفره: سرویس خواب دونفره دارای سایز بزرگ می باشد. برای هر دو جنس به گونه ای طراحی شده است که علایق هر دو نفر را در نظر می گیرد.

انواع دیزاین اتاق خواب

از مدل های مختلف سرویس خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوین

طرح های ساده با رنگ های زیبا با استفاده از موادی مانند چوب، فلز و شیشه

توپ

طرح هایی با تزئینات و نقوش مجلل که اغلب از چوب با طرح های سنتی و خاص ساخته می شوند

روستایی

ساخته شده از چوب خام، با نقوش سنتی و تزیینات که حس زندگی در یک روستا را به انسان القا می کند.

صنعت

روتختی ساده و شیک ساخته شده از موادی مانند فلز، بتن و چوب خشن که ظاهری صنعتی دارد.

مینیمالیست

ساده و جمع و جور، بدون تمرکز بر جزئیات و استفاده از رنگ های آرام و تمیز

رومانتیک

طرح هایی با زیورآلات، نقوش رمانتیک و رنگ های آرام که احساسات عاشقانه و عاشقانه را تداعی می کند.

امروزی

ترکیبی از الگوها و مواد مختلف که مدرنیته و خلاقیت را منتقل می کند.

انواع روتختی

نوع تخت ممکن است متفاوت باشد. برخی از رایج ترین مواد مورد استفاده در بستر عبارتند از: https://www.mosalasonline.com/بخش-اخبار-2/160600-نکات-قابل-توجه-قبل-از-خرید-سرویس-خواب?pr=1

درخت

چوب یکی از پرطرفدارترین مواد برای ساخت سرویس خواب است و از مواد مختلفی مانند بلوط، زبان گنجشک، سرو و میلگارد استفاده می شود.

فولاد

برای ساخت ملحفه از آهن، فولاد و آلومینیوم نیز استفاده می شود.

شیشه

شیشه به عنوان یک عنصر تزئینی استفاده می شود و اغلب با چوب یا فلز ترکیب می شود تا به اتاق خواب ظاهری شیک و مدرن بدهد.

عناصر

از مواد کامپوزیتی مانند ام دی اف (تخته فیبر چگالی)، چوب روکش شده و لمینت نیز برای ساخت قسمت هایی از ست اتاق خواب استفاده می شود.

نکات مهم قبل از خرید ملحفه

هنگام خرید تشک می توانید به نکات زیر برای انتخاب بهتر توجه کنید:

ابعاد و ابعاد: ابعاد ست اتاق خواب باید با ابعاد اتاق شما مطابقت داشته باشد و فضای کافی برای استفاده را فراهم کند.

مصالح ساختمانی: مطمئن شوید که تخت مورد نظر از مواد مرغوب و بادوام ساخته شده باشد.

طراحی و سبک: انتخاب سبک و دیزاین اتاق خواب به سلیقه شما بستگی دارد. اما مطمئن شوید که با بقیه دکوراسیون اتاق خواب همخوانی دارد.

راحتی و عملکرد: مطمئن شوید که تختی که انتخاب می‌کنید برای استفاده روزمره راحت و کاربردی باشد و امکان استفاده بهینه را فراهم کند.

قیمت و بودجه: با توجه به بودجه خود، گزینه های مختلف را بررسی کرده و متناسب با بودجه خود، گزینه ای را انتخاب کنید.

گارانتی و خدمات پس از فروش: شرکت یا فروشگاهی که ملحفه خود را از آن خریداری می کنید باید خدمات پس از فروش قابل اعتمادی را ارائه دهد و گزینه هایی مانند گارانتی و نگهداری را ارائه دهد.

رنگ روتختی را انتخاب کنید

انتخاب رنگ سرویس اتاق خواب به سلیقه شما بستگی دارد اما به اندازه اتاق، میزان نور، تم دکوراسیون و تاثیر روانی آن نیز توجه کنید.

سرویس خواب در خواب

سرویس خواب نقش بسیار مهمی در آرامش و زندگی افراد دارد. با انتخاب خواب مناسب می توانید بهترین شرایط را برای یک خواب عمیق و آرام تضمین کنید. این به نوبه خود کیفیت زندگی را بهبود می بخشد و سلامت روحی و جسمی را افزایش می دهد. برای مشاهده قیمت انواع مدل و ست تخت خواب و جزئیات آن می توانید به سایت تنیل چوب مراجعه کنید.
۰ ۰

پمپ برتولینی


شرکت برتولینی در سال 1918 توسط اوگو برتولینی در ایتالیا تاسیس شد. هدف این برند تسریع در آبیاری و گذار به کشاورزی مدرن بود. پمپ برتولینی یکی از بهترین واتر جت های کارواش است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به معرفی این برند و سایر محصولات آن می پردازیم. اگر قصد خرید پمپ کارواش صنعتی برتولینی را دارید با ما همراه باشید.

برند برتولینی

اوگو برتولینی در سال 1918 شرکت برتولینی را با هدف سرعت بخشیدن به آبیاری و حرکت به سمت کشاورزی صنعتی تأسیس کرد. این شرکت پمپ های پیستونی تولید می کند که با کاهش زمان سمپاشی تاثیر زیادی بر صنعت کشاورزی ایتالیا داشته است. تمرکز برند برتولینی بر تولید محصولات و پمپ هایی است که سبک، کم صدا، نگهداری آسان، کوچک و قابل حمل هستند. این شرکت و برند در حال حاضر یکی از جدیدترین برندهای تجهیزات صنعت کشاورزی می باشد.

پمپ کارواش

پمپ کارواش که با نام واتر جت نیز شناخته می شود، یک وسیله شستشو است. این دستگاه به 3 دسته خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم می شود. تفاوت این 3 دسته در قدرت موتور و فشار بار الکتریکی آنهاست. نوع پمپ مورد استفاده در کارواش، پمپ پیستونی می باشد. به همین دلیل است که گاهی اوقات این پمپ ها را به پمپ های رفت و برگشتی می شناسند.

پمپ کارواش برای مصارف خانگی مانند کارواش، اتاق نشیمن و راهرو و غیره استفاده می شود. برای استفاده در صنعت می توان به احیا، حذف رنگ، القایی، ماشین لباسشویی و مناطق صنعتی اشاره کرد.

پمپ برتولینی

برتولینی انواع مختلفی از پمپ های کارواش را ارائه می دهد. این پمپ ها بر اساس نحوه کار خود به دو نوع پیستونی و دیافراگمی تقسیم می شوند. البته هر دو از نظر عملکرد بسیار شبیه هم هستند پمپ های برتولینی از نظر نوع کوپلینگ به 2 دسته تقسیم می شوند. پمپ کوپلینگ مستقیم و پمپ کوپلینگ شاسی هر ساله برتولینی انواع مختلفی از پمپ ها را طراحی و تولید می کند. کیفیت و عملکرد بهتر از مدل قدیمی است.

عملکرد پمپ های برتولینی

واشرهای فشار قوی یا ماشین شوی از انواع تجهیزات شستشوی برقی هستند. از این شیرها برای شستشوی حرفه ای استفاده می شود. پمپ ها تمام تجهیزات و سطوح آلوده را با فشار آب بسیار بالا تمیز می کنند.

نحوه عملکرد پمپ کارواش برتولینی یا واتر جت به این صورت است که در ابتدا برای تامین آب ورودی، پمپ توسط یک شلنگ با نازل به مخزن متصل می شود. پمپ مورد استفاده فشار آب ورودی را افزایش می دهد و در نتیجه آب با فشار بیشتری به بیرون هدایت می شود. دلیل اثربخشی بیشتر جریان آب در حذف و حذف آلودگی است. https://intotech.ir/36030
انواع مختلفی از پمپ های برتولینی در بازار موجود است که می توانید با توجه به نیاز خود آنها را تهیه کنید. از کاربردهای پمپ های برتولینی می توان به قابلیت شستشوی وسایل نقلیه در کارواش ها، تمیز کردن سطوح مختلف، تمیز کردن تاسیسات از آلاینده های سخت و چسبنده، تمیز کردن تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و همچنین مصارف خانگی مانند تمیز کردن دیوارها و سازه ها اشاره کرد.

مزایای استفاده از پمپ برتولینی

شیرآلات برتولینی را می توان از بهترین و پرطرفدارترین شیرآلات موجود در بازار دانست. به دلیل استفاده مکرر، قطعات به راحتی قابل تعمیر و تعویض هستند. این مهم ترین قسمت خرید واترجت برتولینی است. سایر مزایای پمپ برتولینی در زیر شرح داده شده است:

زمان کمتر مورد نیاز برای شستشو: پمپ کارواش برتولینی به دلیل فشار بالای آب خارج شده از آن، فرآیند نظافت را سرعت می بخشد. بنابراین زمان کمتری برای شستشو نیاز دارد.

کاهش هزینه تجهیزات: قطعات پمپ برتولینی در هماهنگی کامل با یکدیگر طراحی شده اند. که باعث افزایش طول عمر پمپ های این شرکت و افزایش استهلاک پمپ های این شرکت می شود.

استفاده بهینه از آب: همانطور که گفتیم فشار بالای آب پمپ برتولینی زمان تمیزکاری را کاهش می دهد. این منجر به استفاده بهینه از آب می شود.

قطعات پمپ

هر یک از اجزای باکیفیت پمپ های برتولینی عملکرد خاصی دارد. قطعات پمپ کارواش صنعتی برتولینی شامل میله های پیستون فولادی، میله های فولادی یکپارچه، پیستون های سرامیکی با راندمان بالا، بلبرینگ های مرغوب و شیرهای یک طرفه برنجی است که می توانند فشارهای بالا را تحمل کنند.

مواد پمپ برتولینی از فولاد ضد زنگ، برنز و آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی در قطعاتی مانند پیستون داخلی و بدنه هستند. یکی از معایب پمپ ها، فرسودگی زیاد قطعات پمپ کارواش به دلیل استفاده از آلیاژهای بی کیفیت فلزی است. این به دلیل انتقال آب یا فشار بالای آب در این پمپ ها است. این مشکل با استفاده از مواد مرغوب و آلیاژهای ضد زنگ حل شده است. به همین دلیل پس از استفاده از پمپ برتولینی تا مدت ها نیازی به تعمیر یا تعویض قطعات نیست.

خرید پمپ کارواش صنعتی برتولینی

برای خرید پمپ برتولینی بهتر است به نمایندگی و فروشگاه مجاز این برند در ایران مراجعه کنید. آب نیرو یک فروشگاه و مرجع تجهیزات صنعتی و تامین کننده انواع محصولات صنعتی می باشد. این محصولات صنعتی شامل پمپ های کارواش صنعتی برتولینی و بالابرهای پمپ آبرسانی، پمپ های صنعتی و روغن، تجهیزات شبکه انتقال و انتقال، کمپرسورها و تجهیزات هوای فشرده، سیستم های فیلتراسیون، سیستم های آبیاری تحت فشار، مواد شیمیایی تصفیه آب و فاضلاب می باشد. ، لوله های پلی اتیلن و غیره بودن

فناوری در فروشگاه تخصصی آب نیرو; یک بخش مهندسی و تولید وجود دارد. در این بخش‌های نفت، گاز طبیعی، پتروشیمی، نیروگاهی، ما قادر به پاسخگویی به نیازهای مشتریان در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع چوب و کاغذ هستیم. و بسیاری از صنایع دیگر

۰ ۰

آهنگ جدید محمد لطفی به نام «تو»

متن آهنگ محمد لطفی تو
داره ﺑﻪ ﭘﻨﺠﺮه ﺑﺎرون ﻣﻴﺰﻧﻪ ﻋﻄﺮ ﺗﻮ ﻫﻤﺮاﻫﺶ
ﻛﺎﺷﻜﻰ ﻣﻴﺸﺪ ﻧﻔﺴﺎی ﺗﻮرو ﺗﻮ ﺷﻴﺸﻪ ﻧﮕﻬﺪاﺷﺖ
ﭼﻘﺪ اﻳﻦ دﻳﻮوﻧﻪ ﺷﺐ ﺟﺎی ﺗﻮرو ﺧﺎﻟﻰ ﻛﻨﻪ
ﻣﻦ دﻟﻢ ﺗﻨﮕﻪ ﺑﺮات ﻳﻜﻰ ﻳﻪ ﻛﺎری ﻛﻨﻪ
ﺗﻮ ﻧﺒﺎﺷﻰ ﻛﻰ از اﻳﻦ ﻗﻠﺐ ﺗﺮک ﺧﻮرده ﭘﺮﺳﺘﺎری ﻛﻨﻪ
ﺗﻮ ﺗﻮﻳﻰ ﺗﻮ اون ﻳﻪ ﻧﻔﺮ ﺗﻮ
آﻫﺎی ﻋﺸﻖ ﺑﻰ ﺗﻮﻗع ﻣﻨﻮ ﻣﺤﻜﻢ ﺑﻐﻠﻢ ﻛﻦ
ﺗﻮ ﺗﻮﻳﻰ ﺗﻮ اون ﻳﻪ ﻧﻔﺮ ﺗﻮ
دﻟﺖ ﻫﺮﻣﻮﻗع ﻛﻪ ﺗﻨﮓ ﺷﺪ ﺑﮕﻮ واﺳﺖ ﺑﻤﻴﺮم ﺧﺐ
دﻟﻢ ﮔﻬﻮارﺗﻪ اﻧﺪازه آﻏﻮش ﻣﻦ ﻋﺸﻘﻢ ﺗﻮ ﻛﺎﻣﻞ ﻛﻦ ﻣﻨﻮ
آدم ﭘﻴﺶ ﺗﻮ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻴﺪه واﺳﺖ ﻣﺮدﻧﻮ
ﻓﻘﻄ ﻣﻦ ﻧﻪ ﻫﻤﻪ ﺣﺘﻰ ﮔﻠﺎی ﺑﺎﻏﭽﻪ وﻗﺘﻰ ﻧﻴﺴﺘﻰ ﭘﮋﻣﺮدﻧﻮ
ﺗﻮ ﺑﺮﮔﺮدوﻧﺪی ﺑﻢ ﻫﺮﭼﻰ ﻧﺪارم ﻫﺮﭼﻰ ﻛﻨﺪن ازم ﺑﺮدﻧﻮ
ﺗﻮ ﺗﻮﻳﻰ ﺗﻮ اون ﻳﻪ ﻧﻔﺮ ﺗﻮ
آﻫﺎی ﻋﺸﻖ ﺑﻰ ﺗﻮﻗع ﻣﻨﻮ ﻣﺤﻜﻢ ﺑﻐﻠﻢ ﻛﻦ
ﺗﻮ ﺗﻮﻳﻰ ﺗﻮ اون ﻳﻪ ﻧﻔﺮ ﺗﻮ
دﻟﺖ ﻫﺮﻣﻮﻗع ﻛﻪ ﺗﻨﮓ ﺷﺪ ﺑﮕﻮ واﺳﺖ ﺑﻤﻴﺮم ﺧﺐ
۰ ۰

تزریق بوتاکس برای میگرن


میگرن نام بیماری است که اغلب باعث درد ضربان دار می شود که در بیشتر موارد فقط یک طرف سر را درگیر می کند. این مشکل علاوه بر سردرد شدید، با کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ (در موارد شدید) همراه است. این دردها تا چند سال پیش با اقدامات پیشگیرانه و رعایت برخی داروهای خاص کنترل می شد. اما محققان دائما در تلاش هستند تا درمان های بهتری برای کاهش یا کنترل میگرن بیابند. در اکتبر 2010 بود که سازمان غذا و دارو (FDA) تزریق سم بوتولینوم A (Botox-A) را برای درمان میگرن مزمن تایید کرد. در میگرن، اعصاب حسی ملتهب و حساس می شوند. التهاب توسط مولکول های مختلفی که توسط اعصاب حسی آزاد می شود ایجاد می شود. بوتاکس آن را مسدود می کند و درد را سرکوب می کند.

محرک میگرن

علل دقیق میگرن هنوز ناشناخته است. با این حال، طبق آمار، تقریباً 70 تا 75 درصد از مبتلایان به میگرن، سابقه خانوادگی سردردهای میگرنی را در بستگان درجه یک خود دارند که نشان می دهد علت میگرن ژنتیکی است.

علائم میگرن

دست و پای بیماران میگرنی به طور کلی سردتر از سایرین است و بروز بیماری حرکت در این بیماران بیشتر است. اغلب با علائمی مانند تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا یا سرگیجه همراه است. با این حال، اکثر بیماران میگرنی همه علائم فوق را ندارند و ممکن است علاوه بر سردرد، یک یا دو علامت را نیز تجربه کنند.

فواید بوتاکس برای درمان میگرن


تزریق بوتاکس فواید زیادی برای درمان میگرن دارد، از جمله:

فراوانی و شدت میگرن بیش از 50 درصد بهبود یافته است.

ماندگاری 6 ماه پس از درمان (2 سری تزریق)

شدت حمله کمتر است.

با درمان مناسب، کنترل درمان آسان تر می شود.

مهر اصلی یا حرارت کوچک است.

تحمل محرک افزایش می یابد.

عملکرد کلی بیمار بهتر خواهد بود.

مراحل قبل از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

به طور متوسط ​​15 روز یا بیشتر سردرد در ماه و حداقل 8 روز میگرن برای حداقل 6 ماه قبل از شروع درمان.

پاسخ ناکافی، بی اثر بودن یا منع مصرف حداقل سه داروی ضدمیگرن (پروپرانولول، آمی تریپتیلین، متی سرژید، پیزوتیفن، سیپروهپتادین، یا توپیرامات).

استفاده بیش از حد از داروهای سردرد باید کنترل شود.

18 سال یا بیشتر باشد.

نحوه تزریق بوتاکس برای میگرن

بیمار دراز کشیده یا نشسته است.

یک پروتکل دقیق وجود دارد که پزشکان از آن پیروی می کنند که در آن مقدار مشخصی به اطراف چشم ها، پیشانی، شقیقه ها، پشت سر، بالای گردن و روی عضله ذوزنقه تزریق می شود.

تزریق‌های اضافی در نواحی مورد نظر که دردناک‌ترین و کاملاً ایمن‌تر هستند، انجام می‌شود. برای خرید قرص میگرن آمریکایی به سایت فرازطب  مراجعه نمایید.


بعد از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن مراقب باشید

پس از درمان بوتاکس میگرن، می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. تزریق بوتاکس در پیشانی برای میگرن گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد چین و چروک های کوچک شود، اگر متوجه شوید که می توانید یخ را در این نواحی بمالید، این برجستگی ها در عرض چند ساعت و با سرعت بسیار زیاد خود به خود از بین می روند. آنها ناپدید می شوند. علاوه بر این، افراد برای مراقبت بهتر باید این نکات را رعایت کنند:

حداقل 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس برای میگرن، نباید خم یا صاف شوید.

شما باید به مدت 24 ساعت از آبیاری محل های تزریق خودداری کنید.

برای درمان میگرن باید در روزهای اول پس از تزریق بوتاکس از خوابیدن روی صورت خودداری کنید.

سعی کنید رو به بالا و عقب بخوابید.

تا 48 ساعت پس از تزریق باید و باید از انجام ورزش های شدید و شدید اجتناب شود.

باید از دست زدن به صورت و ناحیه تزریق خودداری کنید و صورت خود را تمیز و خشک نگه دارید تا زمانی که خطر عفونت از بین برود.

اگر پزشک دارویی برای شما تجویز کرده است، باید آن را به طور منظم مصرف کنید.

افراد باید مراقب باشند که در 48 ساعت اول در معرض نور مستقیم خورشید یا در مکان های گرم مانند آفتاب گرفتن یا سولاریوم قرار نگیرند.

موارد منع درمان میگرن با بوتاکس

زنان باردار، مادران شیرده، افراد مبتلا به نارسایی کلیه و افرادی که به پروتئین های شیر گاو حساسیت دارند نباید برای درمان میگرن از بوتاکس استفاده کنند.

از سوی دیگر، بیماران مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی مانند سندرم ایتون-لامبرت یا میاستنی گراویس یا کسانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین و هپارین هستند، نباید میگرن را با بوتاکس درمان کنند.

۰ ۰